ریاضیات به دنبال آموزش تفکر به مردم

دکتر هالی کریگر (Holly Krieger)، ریاضیدان آمریکایی، استاد دانشگاه کمبریج (انگلیس) و مدیر تحقیقات کالج موری ادرواردز – یکی از معدود کالج های تک جنسیتی (صرفا زنان) – در این دانشگاه است.

دکتر کریگر در گفتگو با medium، از ریاضی و بحث زیبایی های تقارن، به عنوان یکی از اصول زیبایی شناختی ریاضیات گفت:

ریاضیات چه نقشی در زندگی ما ایفا می کند؟

ریاضیات نقش های متفاوتی را برعهده دارد. یکی از نقش های ریاضیات، مستقیم و عملی است. به همین علت است که علوم اجتماعی و تاریخ، بخشی از آموزش هنر لیبرال هستند؛ بدین معنا که دانش ریاضیات برای حضور و اظهار نظر در یک جامعه دموکراتیک، ضروری است. زمانی که در انتخابات، یک مقام سیاسی با نشان دادن یک نمودار، عنوان می کند که به رأی/ پول/ حمایت شما نیاز دارد، مهم است که بتوانید به طور مستقل کیفیت اطلاعات ارائه شده را بسنجید.

نقش دوم، وسیع تر بوده و "آموزش تفکر به مردم" را برعهده دارد. استدلال استقرایی و تفکر انتزاعی – توجه به اشیاء از طریق ارتباط آنها به جای (توجه به) ویژگی های اساسی تر – می تواند در موضوعات مختلف آموزش داده شود؛ اما ریاضیات تنها علمی است که این مهارت ها را فارغ از نظرات و مشاهدات تجربی آموزش می دهد.  

از کدام بخش ریاضایت بیشتر لذت می برید: حل یک مسأله یا مسأله ای که قادر به حل کردن آن نیستید؟

این سک سوال منحصر به فرد و شگفت انگیز است. مسأله ای که قادر به حل کردن آن نیستم، یک نوع عذاب فکری لذت بخش است که من را به چالش می کشد. من عاشق حل کردن مسائل ریاضی هستم. شخصیت ریاضیاتی من بیش از این که کاوشگر باشد، فاتح و غالب است.

ریاضیدانان مدرن چگونه مسائل را حل می کنند؟

سعی می کنم توازنی بین همکاری و محسابات انفرادی ایجاد کنم. اغلب با روش های بالقوه یا سوال های جالب، همکارانم را به تفکر وا می دارم و سپس، هرکدام از ما به صورت مجزا تلاش می کنیم که تا راه حلی برای مسائل پیدا کنیم.

ریاضیات به عنوان یک علم تجربی شناخته نمی شود، اما اغلب فکر می کنم که ریاضی هم در این دسته جای می گیرد. اگر ایده یا سوالی در ذهن داشته باشم، همیشه قبل از تلاش جدی برای حل کردن آن، آزمون ساده و آسان را امتحان می کنم. این کار برای من، درست مانند انجام یک آزمایش است که بدون نیاز به حضور در آزمایشگاه، قابل انجام است.

آیا رایانه ها قادر به حل (همه) مشکلات هستند یا همچنان، بررسی ناشناخته ها در ریاضیات، تنها از عهده انسان بر می آید؟

در مورد پیشرفت های فناوری بسیار خوش بین هستم و معتقدم، زمانی فرا می رسد که ماشین (هوشمند) قادر به انجام دادن برخی از کارهای من خواهد بود؛ اما فکر می کنم که این اتفاق در طول عمر من رخ نمی دهد.

یکی از مباحث مورد علاقه شما، موضوع تقارن است. چگونه می توان تقارن را به عنوان یک مفهوم ریاضیاتی دید؟

مفهوم ریاضیاتی تقارن (symmetry)، انحراف تحت تغییر است: آیا می توانم دگرگونی در یک شیئ بدون تغییر دادن آن ایجاد کنم؟ تقارن مفهومی است که در ریاضیات انتزاعی مورد استفاده قرار می گیرد و آن را در زیست شناسی، هنر و معماری می بینیم.

تقارن یک مفهوم گسترده تر و انتزاعی تر نسبت به موضوعاتی مانند نسبت طلایی (golden ratio) است؛ اما تقارن چیزی است که می توان آن را به کلاس بزرگتری از اشیاء (هندسی یا غیره) فراتر از اعداد اعمال کرد.

نسبت طلایی (1.618)، یکی از زیبایی های ریاضیات محسوب شده و در دنیای اطراف، از اندام بدن انسان تا کندوی زنبور عسل، گل آفتابگردان و در دنباله فیبوناچی (Fibonacci sequence) شامل: 1,1,2,3,5,8,13,… دیده می شود.

دوست دارید مردم در مورد ریاضیات، چه چیزی را بفهمند؟

ریاضایت برای درک بهتر جهان، حائز اهمیت است. همانطور که اطلاع از زمینه تاریخی یک نقاشی یا رمان، درک و دلبستگی شما را نسبت به آن تغییر می دهد، یادگیری ریاضیات، نحوه دیدن طبیعت، هنر و موسیقی را دستخوش تغییر می کند.

بیشتر بخوانید:

ریاضی، زیبای خفته

الگوهای فراکتال در طبیعت و هنر، کاهش دهنده استرس هستند

به عنوان مثال، الگوهای فراکتالی که در کارهایم استفاده می کنم، در طبیعت نیز دیده می شود. (فراکتال ها (fractals)  ساختارهای هندسی هستند که دارای جزئیات مشابه هم بوده و بسیاری از هنرمندان و معماران از نمونه های موجود در طبیعت، برای خلق آثار هنری خود الهام گرفته اند)

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا