ماجرای عجیب ماهواره تیانگونگ 1

آیا چین واقعاً کنترل ماهواره تیانگونگ 1 را ازدست‌داده است؟ این سؤالی است که امروزه در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و حتی مباحث بین مردم چین نیز به‌وفور مشاهده می‌شود. بااین‌حال حقیقت این ماجرا بر هیچ‌کسی به‌صورت قطعی مشخص نیست.

متخصصان هوا و فضای چین معتقدند که این ماهواره به‌زودی به‌صورت کنترل‌شده به زمین بازخواهد گشت و از سوی دیگر رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند که دولت چین در حال دروغ گفتن است و کنترل این ماهواره یا ایستگاه فضایی را به‌صورت کامل ازدست‌داده است و نمی‌داند سرنوشت آنچه خواهد شد.

با این تفاسیر، عموم مردم با یک گیجی عجیب روبرو شده‌اند. با توجه به رویکرد دنیای مدرن پیرامون ما باید گفت که به‌صورت بدیهی، مردم به شبکه‌های اجماعی روی می‌آورند و به همین دلیل نیز مردم چین در این شبکه‌ها رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند. در این جنگ دیجیتالی گروهی از چینی‌ها با دولت موافق هستند و گروه دیگری در جبهه مخالف قرار دارند.

موضوع اصلی این است که کنترل این ماهواره به‌صورت قطعی از دست رفته است ولی میزان از دست رفتن این کنترل به بحث داغ یاد شده منتهی شده است. دولت چین این از دست رفتن کنترل را جزئی از برنامه بازگرداندن این ماهواره به زمین می‌داند و معتقد است که همه چیز موفقیت‌آمیز بوده است.

بااین‌وجود حقیقت ماجرا به این زودی‌ها مشخص نخواهد شد و باید منتظر ماند و دید که درنهایت چه اتفاقی برای این ماهواره می‌افتد. نکته مهم‌تر از سرنوشت این ماهواره این است که در دنیای امروزی پیرامون ما، شبکه‌های اجتماعی به‌سادگی می‌توانند موجب شوند تا سرعت انتقال اطلاعات به حدی بالا برود که حتی مردم یک کشور با هم به مشکل خورده  و به‌صورت مستقیم با هم درگیر شوند.

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا