اشتباه در ثبت الکترونیکی سوابق پزشکی و مخاطرات آن

امروزه بسیاری از موارد به دست فناوری اطلاعات سپرده شده است و پرونده بیماران معمولا به‌صورت الکترونیکی ثبت می‌شود. این امر موجب می‌شود که سرعت انتقال اطلاعات بیمار بین پزشکان افزایش پیدا کند ولی از سوی دیگر یک مشکل بزرگ به وجود آمده است که موجب می‌شود تا جان بیماران نیز به خطر بیفتد. این مشکل بزرگ، خطا در ثبت سوابق پزشکی و سلامت بیماران است.

تحقیقات جدید دانشمندان ثابت کرده است که خطاهای موجود در ثبت سوابق سلامت و  پزشکی بیماران می‌تواند به تشخیص نادرست بیماری و درنهایت تجویز نامناسب منتهی شود. این تجویزها در برخی از موارد می‌تواند حتی خطر مرگ نیز داشته باشد و به همین دلیل نیز نگرانی‌هایی در این زمینه به وجود آمده است.

تیمی از محققان سازمان غیرانتفاعی مداستار (Medstar) در مری لند به سراغ بررسی  میلیون گزارش از مشکلات سلامتی گزارش شده در کلینیک‌های پنسیلوانیا و منطقه آتلانتیک مرکزی در آمریکا رفته‌اند. نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیقات حاکی از آن است که تعداد 557 مورد خطا در ثبت سوابق پزشکی موجب شده است تا بیماران درخطری جدی قرار بگیرند.

این امر نشان می‌دهد که سوابق سلامت الکترونیکی یا HER هنوز به تکامل نرسیده است و می‌تواند مشکلاتی را به همراه بیاورد. HER در حقیقت شامل سوابق مراجعه به پزشک، تجویزهای قبلی، حساسیت‌ها و مواردی ازاین‌دست هستند که برای هر بیماری به‌صورت جداگانه ثبت می‌شوند.

در این میان کلینیک‌ها معتقدند که نرم‌افزاری که برای ثبت این داده‌ها به کار می‌رود بسیار ضعیف عمل می‌کند و چنین امری به‌سادگی نشان می‌دهد که چرا خطاهایی ازاین‌دست وجود دارند. حال شاید به نظر شما رقم 0.03 درصد از کل بیماران که قربانی این خطاها شده‌اند، رقم چندان بزرگی نباشد ولی این سیستم طراحی شده است تا این رقم به 0برسد و  هر مقداری فراتر از آن به‌عنوان یک ایراد محسوب می‌گردد.

منبع: theverge

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا