نگاهی به قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی جهان

باغ گیاه‌شناسی پادووا یکی از کامل‌ترین و درعین‌حال قدیمی‌ترین پارک گیاه‌شناسی جهان محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر با صرف بودجه‌ای کلان تجهیز شده و بازسازی شد. این بازسازی باهدف گسترش رشته گیاه‌شناسی و مهیاکردن امکانات لازم برای پژوهش‌های دانشمندان این عرصه بدون نیاز به سفر و بازدید از مناطق دوردست انجام گرفت.

بهره‌برداری و اداره  این باغ گیاه‌شناسی در اختیار دانشگاه پادووا قرارداد. بر اساس گزارش‌های رسمی منتشرشده در این رابطه، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶  دولت ایتالیا برای این بازسازی و تغییر، بودجه‌ای بیست میلیون یورویی اختصاص داده و بر اساس مطالعات انجام‌شده، این بازسازی باهدف کلی گسترش و تغییر این باغ به یک باغ زیست‌محیطی (biodiversity garden) بدون اثر منفی بر محیط‌زیست صورت گرفت.

باغ گیاه‌شناسی پادووا (Padua ) در شمال کشور ایتالیا قرار دارد و در سال ۱۵۴۵ میلادی تأسیس شد. در حال حاضر  این باغ از تنوع گیاهی بسیار بالایی برخوردار است. در طراحی و ساخت این باغ  جنبه‌های گوناگون گیاه‌شناسی، طراحی شهری و مسائل زیست‌محیطی مدنظر قرار داده‌شده است. مساحت باغ گیاه‌شناسی پادووا پیش‌تر حدود بیست و دو هزار مترمربع بود که پس از انجام تغییرات به سی و هفت هزار مترمربع گسترش پیدا کرد. در برنامه‌های نوسازی و گسترش این باغ قدیمی، اجازه کاشت گلخانه‌ای هر نوع گیاهی از مناطق گرمسیری، پوشش گیاهی از جنگل‌های استوایی، گیاهان آب‌وهوای مدیترانه‌ای و حتی گیاهان بیابانی و صحراها نیز داده‌شده است.

این باغ قدیمی به آزمایشگاه‌های تحقیقات بذر و زیست‌شناسی مجهز است که این موضوع به مطالعات و پژوهش‌هایی که درزمینهٔ علم گیاه‌شناسی انجام می‌شود کمک به سزایی کرده و دانشمندان را قادر به  بررسی شرایط مختلف گیاهان در محیط‌های مختلف کرده و به پیشرفت این دانش کمک شایانی می‌کند.

منبع: whc.unesco.org