تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی، رکوردار آمار تصادف سال 97

وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ ای کشور باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ ای ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقاست که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.

تمام اینها در حالی است که برخی جاده‌های ترانزیتی و مسافری ایران هنوز امنیت و ایمنی لازم را ندارند و هر سال تعداد زیادی تصادف منجر به فوت در آنها صورت می‌گیرد. جاده‌هایی مانند جاده مشهد- سرخس، گردنه آهوان در استان سمنان، جاده تربت‌حیدریه به تغار، تهران-شیراز، سیرجان-بندرعباس، جاده 59 در جاده هراز، بخش‌هایی از جاده چالوس و… از نمونه‌های واضح در این خصوص هستند.

سالانه چند نفر در ایام نوروز جان خود را از دست می دهند؟

این فاجعه در ایام نوروز خود را بیشتر از هر زمان دیگر به رخ می‌کشد. بر اساس آمارپزشکی قانونی در ١٠ سال گذشته ١١,٨٧٠ ایرانی در تصادف‌های نوروزی کشته شده‌اند.

بر اساس آمارهای نوروز ١٣٩۶ در هر ۷۱ دقیقه یک نفر در تصادف های جان خود را از دست داده که این آمار در نوروز ۹۵ هر ۶۰ دقیقه یک نفر بوده است.

در سفرهای نوروزی سال ۹۶، ۸۷۴ نفر، سال٩۵، ٩۶۴ نفر، سال ٩۴، ٩۶۸ نفر، سال ٩٣، ١٠۸۴ نفر جان خود را از دست داده اند.

حجم سفرهای نوروزی امسال 12 درصد افزایش یافته است اما امسال هم در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۹۶ تا سوم فروردین ماه ، ٢٠١ نفر در جاده ‌های ایران جان خود را از دست دادند و ۱۵۲۸ نفر هم به دلیل مصدومیت شدید در بیمارستان بستری شدند.

کدام استان ها رکوردار تصادف نوروز 97 بودند؟

بنابر اعلام پلیس راهور ۵٠ درصد از تصادف ها در فاصله ۳۰ کیلومتری منتهی به مقصد رخ می‌دهند.

به گفته سردار موسی امیری، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، استان های قزوین، گیلان، مازندران، قم، خراسان رضوی و فارس بیشترین تردد جاده‌ای را در این ایام در سطح کشور شاهد بوده‌اند اما استان های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی بیشترین آمار تصادف ها را داشته اند.

بیشترین قربانیان حوادث جاده ای چه کسانی هستند؟

آمارها حاکی از این است که 35 درصد قربانیان حوادث جاده‌ای ایران جوانان کمتر از ٣٠ سال هستند که اغلب به ‌دلیل بی‌توجهی و هیجان، سرمایه زندگی خود را از دست داده اند.

عامل اصلی تصادف های جاده ای چیست؟

بنابر اعلام سردار موسی امیری، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا 42 درصد از تصادف ها به علت واژگونی خودرودها است.

همچنین بنابر گفته سردار تقی مهری، رییس پلیس راهور ناجا، خودروهای پراید و پژو ۵۲ درصد از کشته‌های تصادف ها را به خود اختصاص داده اند. ۸۵ درصد تصادف ها منجر به جرح و تلفات به دلیل خستگی و سرعت و سبقت غیر مجاز است. ۴۰ درصد  تصادف ها منجر به جرح و تلفات ناشی از عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی و بیش از ۲۳ درصد به علت سرعت غیرمجاز است.

بار اقتصادی و اجتماعی تصادف های جاده ای چقدر است؟

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده که ۳۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان بار اقتصادی و اجتماعی تصادف های جاده‌ای است یعنی حدود هفت تا هشت درصد از تولید ناخالص ملی، همچنین ۶۰ درصد از افرادی که دچار ضایعه نخاعی می‌شوند در تصادف‌های جاده‌ای با این مشکل مواجه می شوند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا