بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع آجر و کاشی

محمدرضا سلیم‌پور عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با مهر گفت: در کشور ما کوره‌های بسیاری وجود دارد که اکثر آنها سیستم قدیمی داشته که این مسئله منجر به مصرف بالای انرژی در آنها می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که با صرف هزینه‌ای کم و به سادگی می‌توان مصرف انرژی را در آنها تا ۴۰ درصد کاهش داد.

سلیم‌پور بیان کرد: در این طرح نخست به بررسی پتانسیل‌های موجود برای کاهش انرژی پرداخته و این پتانسیل‌ها شناسایی شدند و در حال حاضر مشغول طراحی سیستم‌های مورد نیاز برای این مسئله هستیم تا در مرحله بعد وارد فاز اجرایی شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: طراحی مشعل جدید، چیدمان بهینه بلوک‌ها و آجرها و عایق‌کاری مناسب کوره‌ها از بحث‌هایی است که در کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار است. در این طرح در نظر داریم مصرف گاز در کوره‌ها را کاهش دهیم و در این مورد با صاحبان صنایع نیز صحبت‌هایی انجام شده است.

طراحی کوره مقاومتی دما بالا

وی عنوان کرد: همچنین طرحی دیگری ساخت کوره‌های مقاومتی دما بالا را در دست داریم بر اساس این طرح ساخت کوره‌هایی با دمای ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه برای ذوب قطعات خاص مد نظر است.

در صنعت آجر حدود ۷۰۰۰ كارخانه فعال در ايران موجود است كه ميزان توليد اسمی ساليانه آنها بيش از ۵۰ ميليون تن است.  محصولات اكثر ‌اين کارخانجات، شامل آجر سنتی، آجر ماشينی و بلوک همه با فن‌آوری قديمی ‌توليد می‌شوند که علاوه بر انرژی‌بری بسيار بالا در توليد (بيش از ۲ برابر انرژی‌بری توليد آجر با فن‌آوری جديد)، از بسياری از مزايای نهفته در استفاده از آجرهای جديد بی‌بهره هستند. سهم ۴۵ درصدی هزينه‌های انرژی در توليد آجر از ديدگاه اقتصاد ملی، خود بيانگر شدت انرژی مصرفی بسيار بالا در اين صنعت و لزوم توجه به آن است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا