لذت کتابخوانی در سفر با کمک فناوری‎های روز

گرچه در سال‌های اخیر عنصر تنوع و خلاقیت در میان نویسندگان کتاب بیشتر شده است اما وجود برنامه‌های فرهنگی خاص کتاب که با جذابیت مردم را به سمت کتاب فرابخواند، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف برای کتاب‌خوانی کشور به شمار می‌آید.

با نزدیکی به ایام عید و تعطیلات نوروزی خانواده‌ها وقت فراغت بیشتری را برای دورهم بودن دارند و تنوع برنامه‌های فرهنگی مناسب نوروزمی تواند این فراغت را به کام آن‌ها شیرین‌تر کند.

برای مطالعه لازم نیست به کتابخانه ملی بروید. کتاب های ساده ای را دم دست داشته باشید و در خلال سفرها و بین برنامه های دید و بازدید از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید.

خواندن کتاب با کمک فناوری های جدید

فناوری، زندگی روزمره و کیفیت سفر و رفتار مسافران را تحت تاثیر قرار می دهد و مسافران مصمم هر چه بیشتر فناوری را برای سفری راحت تر و لذت بخش تر به کار می گیرند. هر چند فرهنگ عمومی کتاب خوانی در کشور همواره مورد انتقاد صاحب نظران بوده است در این بین کم نیستند مسافران کتاب دوستی که حتی سفرهای کوتاه شهری را نیز از دست نمی دهند و در تاکسی و مترو هم از کتاب های مورد علاقه دور نمی مانند.

مسافران کتاب دوست معمولا کتاب هایی کم حجم همراه خود دارند و فرض آن ها این است که کتاب بخشی از سفر است و قرار نیست همه سفر، تحت شعاع کتاب قرار گیرد اما محرک های سفر و ذائقه مسافران همیشه در حال تغییر است.

در این بین فناوری همواره در تغییر ذائقه مسافران نقش بازی می کند. این تغییرات کتابخوانی در سفر را هم دستخوش تغییر کرده و استفاده از کتاب خوان الکترونیک به عنوان جایگزینی برای حمل فیزیکی کتاب رو به افزایش است. کتاب الکترونیکی یا e-Book، کتابی است که به صورت دیجیتالی برای شما فراهم شده که در هر جا و هر زمان که می خواهید، مطالعه کنید. با اینکه این کتاب ها را می توانید روی تبلت یا موبایل نیز بخوانید، اما در این بین دستگاه هایی وجود دارند که به طور اختصاصی برای کتاب های الکترونیکی ساخته شده اند که نام آن ها کتابخوان الکترونیکی (e-Book Readers) است.

کتابخوان های الکترونیکی مزیت های زیادی نسبت به خواندن کتاب دیجیتالی توسط گوشی یا تبلت دارند. آنها دارای صفحه هایی هستند که برای خواندن طولانی طراحی شده اند که در برابر درخشندگی نور خورشید مقاوم هستند و به همین دلیل موجب کاهش خستگی چشم نمی شوند. از آنجایی که آنها هیچ کدام از ویژگی های اضافی و معمول تبلت را ندارند، معمولا سبک تر، ارزان تر و عمر باتری بسیار طولانی دارند (باطری یک کتابخوان الکترونیکی معمولا هفته ها شارژ می ماند). آن ها سبک هستند و حمل و نقل‌شان مخصوصا در طول سفر بسیار راحت و بی دردسر است.

معرفی چند کتابخوان الکترونیکی

Amazon Kindle Paperwhite: این کتابخوان الکترونیکی باطری بسیار خوبی دارد که شارژ آن ۸ هفته به طور نرمال طول می کشد و تجربه خواندن بسیار بهتری از یک تبلت دارد. صفحه نمایش سیاه و سفید آن واضح تر از نسخه های قبلی است که دارای کنتراست خوبی است که حتی در نور مستقیم خورشید، بازتاب ندارد. برای مطالعه در شب می توانید از نورهای LED آن استفاده کنید.

Kindle Oasis: این کتابخوان با اینکه قیمت بالاتری نسبت به بسیاری از کتابخوان های دیگر دارد اما می توان گفت که بهترین کتابخوان Amazon است. مطمئن باشید، این کتابخوان، رولز رویس کتابخوان های الکترونیکی است، طراحی جدید ارگونومیک، دکمه اختصاصی برای تغییر صفحات و نور پس زمینه برای خواندن در تاریکی، این ادعا را ثابت می کند. کتابخوان کیندل اوسیس کاملا برای خواندن یک دستی مناسب است. صفحه نمایش ۷ اینچی آن، متن با کیفیت لیزری را ارایه می دهد. همچنین وزن آن سبک است و خاصیت ضد آب آن باعث می شود که تا ۶۰ دقیقه در آب بماند. ویژگی محبوب آن نیز قابلیت پخش کتاب های صوتی است.

:Amazon Kindle Voyage باطری این کتابخوان الکترونیکی قادر است شارژ خود را تا هفته ها نگه دارد.همچنین یک تفاوت عمده بین خواندن کتاب الکترونیکی توسط کیندل و یک تبلت وجود دارد. این کتابخوان ۶اینچی از تکنولوژی E-Ink Carta استفاده می کند به این معنا که کیفیت صفحه آن که شبیه کاغذ است، هرگز چشم شما را اذیت نمی کند؛ اما اگر با تبلت کتاب بخوانید، به راحتی چشمتان خسته شده و در طولانی مدت نیز ممکن است آسیب هایی داشته باشد.

:Amazon Fire 7 Tablet صفحه نمایش آن کنتراست بسیار بالایی دارد که در آن رنگ ها به خوبی نمایان هستند و متن هایی که در این دستگاه مشاهده می کنید، به اندازه کافی وضوح دارند که ساعت ها مطالعه، برایتان راحت باشد و از آن لذت ببرید. با اینکه این دستگاه چنین ویژگی هایی دارد، اما باطری آن تا ۸ ساعت شارژ را نگه می دارد. آمازون فایر ۷، همچنین سیستمی دارد که به طور خودکار نور پس زمینه را با توجه به نور محیط تنظیم می کند.

 Kobo Glo HD: این کتابخوان الکترونیکی صفحه ۶ اینچی بسیار خوبی دارد که در در مقایسه با آمازون کیندل، پیکسل های بیشتر را در صفحه دارا است. این کتابخوان یک کارت حافظه ۴ گیگابایتی (تا ۳۰۰۰ کتاب) داشته و باطری آن دو ماه شارژ نگه می دارد. کتابخوان کوبو، ۱۴ نوع فایل کتاب را پشتیبانی می کند که از جمله آن ها می توان به PDFs و Amazon’s Mobi format اشاره کرد. این کتابخوان همچنین یک مرورگر اینترنتی دارد که بسیار به دردتان می خورد.

 Kobo Aura H20: کتابخوان الکترونیکی کوبو اورا H20 به این دلیل بسیار محبوب است که هم ضد آب است و هم طراحی آن ضد گرد و غبار است. صفحه نمایش آن نور را بازتاب نمی دهد و بسیار شبیه به کاغذهای معمولی است، حتی وقتی که نور مستقیم خورشید به آن بتابد. البته وضوح تصویر آن کمی از باقی مدل ها پایین تر است اما این تفاوت چشمگیر نیست. با نور راحت (ComfortLight) این کتابخوان هرگز چشمان شما را خسته نمی شود. اگر از فونت کتابی که دارید می خوانید خسته شدید، در این دستگاه قابلیت این را دارید که با ۲۴ فونتی که در اختیارتان است، نوشته را طور دیگری ببینید. همچنین شما می توانید توسط این دستگاه در نقاط مختلف کتاب علامت گذاری (هایلایت) کنید و ویژگی مثبت دیگر اینکه اگر معنی واژه ای را نمی دانید روی آن کلیک کنید و می بینید که معنی آن برایتان نمایش داده می شود.

 :Barnes and Noble Nook Glowlight Plus صفحه نمایش برجسته این کتابخوان الکترونیکی، Kindle ها را به رقابت با خود وا می دارد. حتی این کتابخوان سبک تر و کوچکتر از مدل Kindle Paperwhite است و سایز صفحه نمایش و وضوح بسیار خوبی دارد. یک کارت حافظه ۴ گیگاباتی در آن دیده می شود و باطری اش نیز تقریبا ۶ هفته دوام دارد.

کتاب های صوتی

کتاب‌های صوتی را نیز نباید از قلم انداخت به ویژه در وقت‌هایی که خواندن متن از روی صفحه کتاب یا موبایل سخت است یا اصولا ممکن نیست. کتاب صوتی برای آن دسته از مسافران که در مطالعه حین حرکت دچار سردرد می‌شوند، شاید بهترین گزینه باشد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا