تأثیر منفی چاقی بر درک طعم و مزه ها

نتایج مطالعه اخیر، برخلاف نظریه های قبلی است که عنوان می کنند، افراد چاق به دلیل اینکه بیش از سایر افراد به غذا خوردن علاقه دارند، دچار اضافه وزن می شوند؛ براین اساس، چاقی نه تنها باعث تغییر اشتها می شود، بلکه به طور کلی نحوه درک طعم و مزه های مختلف را تغییر می دهد.

چاقی بر درک طعم و مزه ها اثر می گذارد

در مطالعه اخیر، موش ها با رژیم غذایی معمولی یا چرب تغذیه شدند. پس از 8 هفته، موش ها با رژیم غذایی پرچرب حدود یک سوم وزن بیشتری پیدا کرده بودند؛ درعین حال، این موش ها دارای 25 درصد جوانه های چشایی کمتری نسبت به گروه دیگر بودند.

رابین داندو (Robin Dando)، متخصص علوم غذایی در دانشگاه کرنل (آمریکا) و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: چاقی یک مبحث بسیار پیچیده است. عوامل مختلفی با چاق شدن مرتبط هستند و معتقدم که طعم و مزه نیز از جمله مسائلی است که با چاقی در ارتباط است.

سلول های حسی در جوانه های چشایی مسئول دریافت طعم های مختلف هستند و تقریبا هر 10 روز یکبار بازسازی و تجدید می شوند. به نظر می رسد که جوانه های چشایی و سلول های پروژنیتور به آسیب های ناشی از مواد شیمیایی التهابی  – که در زمان چاق شدن افزایش پیدا می کنند – حساس هستند؛ درنتیجه در هنگام چاق شدن، شاهد کاهش سریع جوانه های چشایی هستیم.

یکی از مواد شیمیایی التهابی خاص که در هنگام چاق شدن با افزایش روبرو می شود، TNF-alpha نام دارد که در نقش پیام رسان بین سلول های بدن عمل می کند.

محققان در این مطالعه، با دستکاری ژنتیکی موش ها، امکان تولید TNF-alpha را از بین بردند؛ در این شرایط، کاهش جوانه های چشایی حتی در زمان افزایش وزن مشاهده نشد.

این نتایج می تواند به محققان کمک کند تا درک بهتری از این موضوع داشته باشند که چرا برخی افراد وارد چرخه مداومی از افزایش وزن می شوند.

اگرچه فیزیولوژی موش ها با انسان تفاوت دارد، اما عملکرد جوانه های چشایی هر دو تقریبا مشابه است و شاید عوامل مرتبط با التهاب که باعث از بین رفتن جوانه های چشایی می شوند، در انسان نیز عملکرد مشابهی داشته باشند. محققان قصد دارند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که آیا عدم تولید ماده شیمیایی التهابی TNF-alpha می تواند به عملکرد مشابه در انسان منجر شود.

منبع: guardian