کوییز آو کینگز؛ پر مخاطبترین و پر کاربرترین بازی ایرانی
![](https://sinapress.ir/wp-content/uploads/2022/09/15212715891765637591-780x470.jpg)
بازیهای دیجیتالی که تنها مختص به اشخاص محدودی نیست و همه اقشار جامعه از کوچکوبزرگ، پیر و جوان و زنو مرد هر کدام به نوعی با سرگرمیهای دیجیتال بخشی از وقت روزانه خود را سپری میکنند. بدون شک این محبوبیت دلیل رشد صنعت گیم در جهان است و این موضوع باعث شده تا کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به این بخش به چشم یک صنعت پولساز نگاه کنند. این صنعت درآمدزا طی چند سال اخیر در ایران نیز از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.
به گفته سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، بازیسازی ایران در سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی داشته است. اگر در افق ۲۰ ساله در برخی از حوزهها هنوز به رتبه اول منطقه نرسیدهایم اما در بازیسازی رتبه اول منطقه شدهایم و این نشان میدهد میتوانیم این مسیر را در رقابتی گستردهتر و جدیتر دنبال کنیم.
وی افزوده است: ورود به بازارهای جهانی را باید بالاتر ببریم تا سهممان از بازار جهانی ارتقا پیدا کند. بازی را باید با هویت خود بسازیم. وقتی از هویت و بومیسازی صحبت میکنیم منظور تکرار گذشته نیست بلکه منظور نوخوانی گذشته و آوردن آن به زمان حال و آینده است.
هر چند عمر صنعت بازی سازی در ایران کوتاه است و ما نسبت به کشورهای پیشرو غربی و صاحبان این ایده در میانه راه قرار داریم اما اگر سرمایه گذاری و برنامه ریزی خوبی در قسمت تربیت نیروی انسانی شود، قادر خواهیم بود این فاصله زیاد را کم کنیم.
رقبت سر سخت Clash of Clans در ایران
مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرِک) از زیرمجموعههای بنیاد ملی بازیهای رایانهای(زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هر سال یک بازی محبوب و پرمخاطب در ایران را مورد بررسی قرار میدهد. طبق گزارش این مرکز، سال گذشته، بازی پرحاشیه «Clash of Clans» به عنوان پدیده سال انتخاب شد و تحت پژوهش قرار گرفت. در این پژوهش اعلام شد در سال ۱۳۹۴، پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در کشور مشغول انجام این بازی بودهاند و بازه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال، بیشترین بازیکنان را با ۳۸ درصد از کل مخاطبان در بر دارد. به طور متوسط بازیکنان ۱۳ ماه برای این بازی وقت صرف کردهاند و سیستم عامل اندروید با ۸۷ درصد، مهمترین سیستم عامل برای این بازی در ایران است.
همچنین مشخص شد بازیکنان ایرانی، از ابتدای انتشار بازی تا زمان انتشار گزارش، ۱۳۲ میلیارد تومان برای بازی پرداخت کردهاند که این مبلغ شامل خرید الماس بازی و یا خرید حساب کاربری (برخی افراد بازی را آغاز کرده و تا مراحل بالایی پیش میبرند، سپس این حساب کاربری را به بازیکنان دیگر میفروشند) بازی بوده و به صورت قانونی و یا غیرقانونی خریداری شده و به طور متوسط به ازای هر بازیکن، ۲۲۰۰ تومان برای بازی پرداخت شده است. البته از هر ۱۰ نفر، سه نفر تجربه پرداخت برای بازی از ابتدای زمان انتشار تا به حالا را داشتهاند و هفت نفر هرگز پرداختی انجام ندادهاند.
اما امسال این مرکز سراغ بازی ایرانی «Quiz of Kings» رفته است؛ بازی موبایلی که در ژانر Trivia تولید شده و مبتنی بر آموزش مطالب عمومی به بازیکنان و ایجاد فضای رقابت بر این اساس است و در سال 95 با رشد 1683 درصدی در تعداد دستگاههای فعال خود، به یکی از پرکاربرترین بازیهای ایرانی تبدیل شده و در لیگ بازیهای رایانهای ایران در سال 2017، عنوان پرمخاطبترین بازی مسابقهها را به دست آورده است.
فارغ از اظهارنظرهای انتقادی درباره بازی دیجیتالی بودن کوییز آو کینگز، از نظر بازیکنان میلیونی این بازی، کوییز، یک بازی جذاب و درگیرکننده است که طرفدارانی زیادی از همه سنین دارد. جذابیت این بازی بیشتر معطوف به محتوا است؛ محتوایی که بیشتر توسط خود کاربران تولید میشود و گسترش مییابد.
هفت میلیارد دقیقه برای یک بازی ایرانی!
براساس دادههای ثبت شده این گزارش از ابتدای پاییز ۹۴ تا انتهای پاییز ۹۶، آمار دستگاههای فعال استفادهکننده از بازی «کوئیز آو کینگز» به مرز ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۲۶۹ دستگاه رسیده است. تعداد حسابهای کاربری (User ID) ساخته شده برای این بازی در این بازه زمانی هم ۱۱ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۸۴ عدد بوده که علت این اختلاف، ثبت چند حساب کاربری روی یک دستگاه و یا تولید حسابهای کاربری تقلبی در ابتدای انتشار بازی است.
به صورت میانگین ۱ میلیون و ۴ هزار و ۴۱۱ دستگاه فعال ماهیانه (Monthly Active Device) برای بازی وجود داشته است. این معیار به معنای تعداد دستگاههای منحصربهفردی است که در یک بازه یک ماهه وارد بازی میشوند.
فارغ از اظهارنظرهای انتقادی درباره بازی دیجیتالی بودن کوییز آو کینگز، از نظر بازیکنان میلیونی این بازی، کوییز، یک بازی جذاب و درگیرکننده است که طرفدارانی زیادی از همه سنین دارد. جذابیت این بازی بیشتر معطوف به محتوا است؛ محتوایی که بیشتر توسط خود کاربران تولید میشود و گسترش مییابد.
به صورت میانگین ۲۲۹ هزار و ۴۸۴ دستگاه فعال روزانه (Daily Active Device) برای بازی وجود داشته است. این معیار به معنای تعداد دستگاههای منحصربه فردی است که در یک بازه یک روزه وارد بازی میشوند. براساس همین آمار هم زمان صرف شده (Time Spent) برای بازی کوییز، در مجموع ۷ میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۳۴ دقیقه محاسبه شده است.
در مجموع ۲ میلیارد و ۳۶۶ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۱۲۷ دست (Session) کوییز در این بازه زمانی یکساله بازی شده که در اینجا منظور از دست، تعداد دفعات ورود به بازی است و نباید با هر دست مسابقه که داخل بازی انجام میشود اشتباه گرفته شود.
به طور متوسط، هر دستگاه فعال روزانه، نزدیک به ۱۲ دست کوییز در هر روز بازی کرده و ماهیت نوبتی (Turn- based) بودن بازی کوییز، عامل تعیین این تعداد دست ها در روز است؛ برهمین مبنا هم به طور متوسط طول هر دست (Session Length)، ۱۹۶ ثانیه برآورد شده است.
براساس گزارش تهیهشده از سوی مرکز دایرک، بیش از ۹۰ درصد از سهم دستگاههای فعال، زمان صرف شده برای بازی و تعداد دستهای بازی شده مختص گوشیهای هوشمند و باقی برای تبلتها بوده است.
بیش از ۸۵ درصد از سهم دستگاههای فعال، زمان صرف شده برای بازی و تعداد دستهای بازی شده مختص سیستم عامل اندروید و باقی برای iOS بوده است.
قابلیت های جدید بازی کوئیز آو کینگز
به گفته امیرحسین ناطقی، مدیر پروژه طراحی بازی ایرانی «کوئیز آو کینگز»، اضافهشدن قابلیت بازی بهصورت گروهی، باعث افزایش فعالیت کاربران شد و کمک زیادی کرد تا از یکنواختی بازی جلوگیری کند. همچنین قابلیت جدید دیگری به نام «چالش» به بازی اضافه کرده ایم؛ هر چند روز یکبار یک چالش و ماموریت برای مدت زمان محدود به بازی اضافه شده و در صورت اتمام آن، گیمر جوایزی دریافت خواهد کرد. این ویژگی یکی از جذابترین ویژگیهای بازی تا به امروز بوده است.
گفتنی است، تیم سازنده همچنین تمرکز خود را بر روی محتوا و کیفیت سوالات افزایش داده است و یک تیم متخصص ۲۰ نفره در حال کار بر روی این موضوع و خارجکردن سوالات اشتباه از بازی هستند. همین موضوع باعث شده کیفیت سوال های بازی نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظهای داشته باشد. علاوهبر این، تیم فنی کوییز آو کینگز با کار بر روی زیرساخت بازی و استفاده از بهروزترین تکنولوژیهای دنیا، موجب بهبود سرعت بازی نسبت به گذشته شدهاند.
بنابر اعلام تیم سازنده، برای نوروز ۹۷، علاوه مسابقات، چالشها و جوایز فراوانی که برای این بازی در نظر گرفته شده، قابلیت جدیدی قرار است قبل از پایان سال منتشر شود که با استفاده از آن، میتوانید با دوستانتان یک تورنمنت تشکیل دهید و به رقابت با هم بپردازید تا در پایان مشخص شود چه کسی اطلاعاتش از همه بیشتر است!
گزارش: فرزانه صدقی
No tags for this post.
دنیای بازی های رایانه ای بسیار جالب و در عین حال پیچیده است