همایش آگاه‌سازی درباره هوش مصنوعی در آلمان برگزار می‌شود

هوش مصنوعی یکی از داغ‌ترین مباحث روز جهان است و بسیاری از دانشمندان را در جبهه‌های مختلف قرار داده است. گروهی آن را ضرورت آینده بشری می‌دانند و گروهی دیگر معتقدند که این هوش مصنوعی به نابودی بشر منتهی شده و نسل انسان را منقرض خواهد ساخت.

به همین دلیل نیز یک همایش ویژه در شهر برلین انجام می‌شود که هدف از آن ایجاد آگاهی درباره هوش مصنوعی و آینده‌ای است که ممکن است در انتظار بشر باشد. این نشست که بانام «اختلال در بشریت: هوش مصنوعی و جوامع در حال تغییر» انجام خواهد شد، از روز چهارشنبه آغازشده و تا ابتدای هفته بعد ادامه دارد.

در این میان هدف از این همایش این نیست که انسان‌ها را از ساخت هوش مصنوعی بازدارد بلکه برگزارکنندگان این همایش قصد دارند تا آگاهی عمومی را درباره این موضوع افزایش داده و سعی کنند که آینده‌ای بهتر را برای بشر به ارمغان بیاورند.

ترسناک ولی هیجان‌انگیز

نخستین موردی که باید به آن توجه داشت این است که هوش مصنوعی واقعاً ترسناک ولی هیجان‌انگیز است. این ساختار مانند یک چاقوی تیز است که می‌توان از آن در خدمت انسان استفاده کرده و یا با آن به انسان‌ها آسیب وارد ساخت. یکی از مباحث اصلی این نشست این بوده است که آینده‌ای مناسب از این فناوری ترسیم شود.

خودروی من را بران

خودروهای خودران بدون شک یکی از عمومی‌ترین نمادهای هوش مصنوعی هستند. در این همایش ساعاتی به این موضوع اختصاص داشته است. خودروهای خودران هنوز راه زیادی تا تکامل دراند ولی سطح آگاهی آن‌ها باید تا چه حد باشد؟ دامنه تصمیم‌گیری آن‌ها به چه اندازه‌ای محدود خواهد شد؟ آیا این خودروها می‌توانند تصمیم‌های اخلاقی بگیرند یا تنها به‌صورت خودکار، الگوریتم خاصی را پیروی می‌کنند؟ این‌ها بخشی از سوا لات مطرح‌شده در این بخش از این نشست است که توسط متخصصان هوش مصنوعی و فناوری به آن پاسخ داده می‌شود.

دریای ناشناخته

کاربری‌های ناشناخته بسیاری برای هوش مصنوعی وجود دارد که موجب می‌شود تا انسان‌ها تقریبا یک‌صدم دریای بزرگ این فناوری را درک کرده باشند. نشست‌هایی ازاین‌دست برای آگاه‌سازی عمومی بسیار خوب است وامید می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، نسخه‌هایی ازاین‌دست نشست‌های تخصصی برای عموم را در کشور خودمان شاهد باشیم.

منبع: DW

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا