نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فرازونشیب های ساخت اندام پیوندی از سلول‌های بنیادی

محققانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند امیدوارند در آینده‌ای نه‌چندان دور بتوانند بسیاری از بیماری‌های سخت‌درمان را با این شیوه تحت درمان قرار دهند. یکی از مشکلاتی که بسیاری از بیماران با آن مواجه هستند از دست رفتن عملکرد اندام‌های حیاتی و ضرورت انجام پیوند برای ادامه حیات است. این در حالی است که کمبود اندام‌های پیوندی از بیماران مرگ مغزی و قرار گرفتن در فهرست انتظار پیوند گاهی به‌قدری طولانی است که بیمار فرصت ادامه زندگی را از دست می‌دهد. محققان بر این باورند آینده سلول‌درمانی در مسیری پیش خواهد رفت که می‌تواند راهکاری امیدبخش برای حل مشکلات موجود در این زمینه باشد. البته برای رسیدن به هدف ساخت اندام‌های پیوندی از سلول‌های بنیادی مسیری طولانی و پرفرازونشیب پیش روی محققان قرار دارد.

 دکتر کوروش شاه‌پسند عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در این زمینه در سطح دنیا می‌گوید: در حال حاضر گروهی از دانشمندان موفق شده‌اند از طریق ایجاد تغییراتی در سلول‌های بنیادی و تبدیل آنها به سلول‌های تخصصی تا حدودی بافت کبد را با استفاده از این روش شبیه‌سازی کنند. آنها همچنین موفق به شبیه‌سازی بافت‌های غضروفی بدن هم شده‌اند و در حقیقت در این روش سلول‌های بنیادی بعد از تخصصی شدن از قابلیت تبدیل به سلول‌های عصبی یا استخوانی برخوردار می‌شوند. بدون تردید برای ساخت اندام‌های پیوندی بخصوص بافت سیستم عصبی که پیچیدگی‌های بیشتری دارد راهی طولانی در پیش است.

این محقق می‌افزاید: گروهی از دانشمندان بر اساس این روش سلول‌ها را به سمت تمایز به سلول‌های عصبی پیش برده‌اند و به‌این‌ترتیب مجموعه‌ای از سلول‌های به هم چسبیده به وجود آمده که از سلول‌های عصبی و غیرعصبی تشکیل‌شده است. ما در پژوهشگاه رویان بر این اساس موفق به تولید سلول‌های قلبی شده‌ایم که باوجود داشتن ضربان و تپش نمی‌توان آنها را بافت قلبی به شمار آورد. البته اگر شرایط نگهداری مناسب و تحت کنترل باشد و مواد غذایی کافی در اختیار این سلول‌ها قرار گیرد می‌توانند عمر طولانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان درباره چگونگی پیشگیری از مواجه‌شدن با مشکل ناشی از پس‌زدگی اندام‌ها و سلول‌های تولیدشده توسط بدن می‌گوید: بدون تردید تزریق سلول‌های بنیادی و قرار گرفتن این سلول‌ها در بافت موردنظر می‌تواند به ایجاد تغییراتی در بدن منجر شود. به همین دلیل معمولا هنگام سلول‌درمانی برای یک دوره زمانی سیستم ایمنی بدن بیمار سرکوب می‌شود تا بدن نسبت به این سلول‌ها از خود واکنش نشان ندهد.

دکتر شاه‌پسند با اشاره به‌ضرورت توجه به احتیاط‌های لازم در زمینه سلول‌درمانی می‌گوید: ما در پژوهشگاه رویان در زمینه درمان گروهی از بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی تحقیقاتی را انجام داده‌ایم و درباره بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز مطالعاتی انجام‌شده است. البته اکنون در بسیاری از کشورها برای انجام تحقیقات در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. باید همه ویژگی‌های سلول‌های بنیادی شناخته شود تا این محدودیت‌ها از میان برداشته شود. در غیر این صورت ممکن است درمان با سلول‌های بنیادی پیامدهایی را به همراه داشته باشد که جبران‌ناپذیر است.

گزارش: فرانک فراهانی جم

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل