خانه تکانی با صرفه جویی در مصرف آب

اکنون این بحران را می توان در دشت‌های فرو نشسته، درختان و رودخانه‌های خشک شده، چاه‌های بدون آب وروستای‌ها و باغ‌های تشنه مشاهده کرد.

براساس آمار رسمی و اعلام وزیر و مسوولان ارشد وزارت نیرو، در حال حاضر ۱۲ کلانشهر کشور شامل اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد با بحران کمبود آب رو به رو هستند و در شرایط «تنش آب» به سر می‌برند. در این کلانشهرها با کمبود ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب رو به رو هستیم.‏ در این بین تهران با جمعیت هشت و نیم میلیونی، دو برابر مصرف سرانه آب را نسبت به استانداردهای جهانی دارد. سهم سرانه آب در شهر تهران به ۳۵۰ متر مکعب در سال رسیده است و همین موضوع باعث شده تا کمبود آب آشامیدنی در این شهر از وضعیت بحران عبور کند.

اکنون در این وضعیتی که زنگ خطر آب به صدا در آمده است، افزایش مصرف آب در روزهای آخر سال برای انجام مراسم خانه تکانی بیش از گذشته موضوع نگران کننده ای شده است.

خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص میزان مصرف آب در روزهای باقی‌مانده از سال گفت: با توجه به این‌که کشور در بحران آبی به سر می‌برد انتظار می‌رود که مردم برای خانه‌تکانی نسبت به مصرف آب دقت داشته باشند.

وی با بیان این‌که الگوی مصرف آب در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار متفاوت است، خاطر نشان کرد: میزان مصرف آب در ایران 70 درصد بالاتر از سایر کشورها است.

وی درباره اقدامات مردم در خانه‌تکانی که آب زیادی در این ماه مصرف می‌شود، ادامه داد: بهتر است که مردم برای شستن فرش از کارگاه‌های فرش‌شویی استفاده کنند چراکه این کارگاه‌ها اغلب از آب چاه برای شست‌وشو استفاده می‌کنند.

به گفته ارتقایی استفاده از ماشین‌های ظرفشویی کم‌مصرف نیز می‌تواند تاثیرات زیادی در مصرف آب داشته باشد، لذا از مردم خواستاریم که در خانه‌تکانی‌های خود به میزان مصرف آب توجه کنند.

براساس آمار رسمی و اعلام وزیر و مسوولان ارشد وزارت نیرو، در حال حاضر ۱۲ کلانشهر کشور شامل اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد با بحران کمبود آب رو به رو هستند و در شرایط «تنش آب» به سر می‌برند. 

محمد درویش، فعال محیط زیست نیز در این خصوص گفت: متاسفانه هم اکنون در مورد خانه تکانی در کشور یک مشکل اساسی و جدی وجود دارد زیرا آب مورد نیاز برای شرب و مصارف بهداشتی جدا نیست. در نتیجه مجبوریم برای شست‌وشو از آب تصفیه‌شده و سالم شرب استفاده کنیم. در هیچ کشوری چنین کاری رایج نیست و همه جا آب شرب و بهداشتی جداست.

مدیر کل سابق دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر دولت این دو نوع مصرف را جدا می‌کرد، طبیعتا قیمت آب شرب افزایش پیدا می‌کرد و مردم خودشان حواسشان جمع بود که برای شست‌وشو، خانه‌تکانی، استحمام و شستن ماشین از آب شرب استفاده نکنند چون استفاده از آب شرب برای این مصارف اصلا صرفه اقتصادی برای شهروندان نداشت.

وی با انتقاد از یکی بودن کنتور آب آپارتمان‌ها در مجتمع‌های مسکونی تصریح کرد: متاسفانه مجتمع‌های آپارتمانی تنها یک کنتور آب دارند و طبیعی است که در چنین شرایطی انگیزه‌ای برای کاهش مصرف آب وجود ندارد چون میزان مصرف آب در مجتمع‌ها تقسیم بر تعداد هر خانواده می‌شود.

درویش تاکید کرد: اگر لوله‌های آب شرب و بهداشتی جدا باشد طبیعی است که مردم با کاهش مصرف آب سعی می‌کنند هزینه کمتری برای شست‌وشو بپردازند. متاسفانه دولت این کار را انجام نمی‌دهد و تنها توپ کاهش مصرف آب را به زمین مردم می‌اندازند بنابراین ابتدا باید ابزارهای لازم برای کاهش مصرف آب را برای مردم فراهم کنیم و قیمت آب شرب را بالا ببریم. در این صورت مردم خود اتوماتیک‌وار مصرف آب را کاهش خواهند داد.

درویش اظهار داشت: قطعا می‌توانیم از مردم ایران تقاضا کنیم در ایام خانه‌تکانی در مصرف آب دقت کافی داشته باشند اما تا زمانی مکانیسم‌های لازم فراهم نباشد و آب شرب و بهداشتی از هم جدا نشود و قیمت آب شرب گران نشود نمی‌توانیم تنها از مردم انتظار کاهش مصرف آب داشته باشیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

یک دیدگاه

  1. بی آبی بلای وحشتناکی است که فکرش هم لرزه بر آن آدمی می اندازد که اگر از آن جلوگیری نشود بسیار آسیب پذیر خواهیم شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا