چهره واقعی حضرت عیسی چگونه بود؟

در حال حاضر تصویری که از حضرت عیسی منتشر و در کلیساها به کار گرفته می‌شود تصویری از مردی سفیدپوست و بلندقد، با موهای قهوه‌ای است که ردایی بلند بر تن دارد.

بقایای اسکلتی از انسان‌هایی که در یهودیه (Judea)، منطقه‌ای در فلسطین قدیم و مناطق مصر مطابق با دوره زمانی حضرت عیسی زندگی می‌کردند، نشان می‌دهد که این مردم دارای چشمانی قهوه‌ای، موهایی سیاه و پوستی زیتونی‌رنگ بوده‌اند درحالی‌که تصویر کشیده شده از عیسی از ویژگی‌های چهره اروپاییان برخوردار است.

جوآن تیلور (Joan Taylor)، استاد دانشکده مطالعات مذهبی کالج لندن در انگلستان، یک تصویر کاملاً متفاوت از حضرت مسیح را در کتاب خود که در اوایل ماه جاری منتشر شد، ارائه داده است. وی در کتاب «چهره عیسی چگونه بود؟» (What Did Jesus Look Like) با توجه به منابع و متون تاریخی به توصیف چهره واقعی عیسی پرداخته است.  

این پژوهشگر معتقد است که عیسی مسیح برخلاف آنچه تصور می‌شود و آنچه تاکنون توسط نقاشان به تصویر کشیده شده، مردی کوتاه‌قد با 5.5 فوت (برابر با 1.67 متر) بوده است. تیلور دلیل خود را بقایای اسکلتی به‌دست‌آمده از انسان‌هایی که در منطقه  یهودیه (Judea) زندگی می‌کردند، عنوان کرده است. منطقه یهودیه به بخش‌هایی از فلسطین قدیم و مناطقی از مصر در دوران زندگی حضرت عیسی گفته می‌شد. علاوه بر آن، مردمی که در این مناطق زندگی می‌کردند دارای چشمانی قهوه‌ای، موهایی سیاه و پوستی زیتونی‌رنگ بوده‌اند درحالی‌که تصویر کشیده شده از عیسی از ویژگی‌های چهره اروپاییان برخوردار است. متون تاریخی، پرتره و عکس‌های باقی‌مانده از عیسی مسیح نشان می‌دهد که او موها و ریش خود را به دلایل بهداشتی همواره کوتاه نگاه می‌داشت.

تیلور در رابطه بالباس‌هایی که برای عیسی مسیح کشیده می‌شود نیز نظر مثبتی ندارد و آن را مغایر با آنچه عیسی استفاده می‌کرده، می‌داند. به نظر او عیسی فردی بسیار فقیر بوده و به تصویر کشیدن چنین وضعیت پوششی برای نشان دادن شخصیت واقعی عیسی غلط است.   

تیلور نخستین کسی نیست که تصویر رایج عیسی را از بین برده بلکه در سال 2015 میلادی تیمی از دانشمندان و باستان شناسان بین‌المللی از اطلاعات حوزه انسان‌شناسی قانونی استفاده کرده و با روشی همانند روش تاکتیکی پلیس برای حل جنایات، به مدل سه‌بعدی چهره عیسی دست پیدا کردند. در این تصویر عیسی از رنگ موها، پوست و چشم تیره برخوردار است.

چارلز دی. هاکت (Charles D. Hackett) کارشناس پژوهش‌های حوزه مسیحیت از دانشکدۀ کلاملد کاندلر در آتلانتا معتقد است که رنگ پوست حضرت عیسی بیشتر به رنگ پوست سامی‌ها شباهت داشته تا رنگ پوست اروپائیان.

به‌طورکلی هدف تیلور از نوشتن این کتاب، ارائه واقعیت‌های مذهبی بر اساس متون و یافته‌های تاریخی عنوان‌شده است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: newsweek

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا