کاهش جرائم شهری با افزایش فضای سبز

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران در ایالات‌متحده آمریکا نشان می‌دهد که معمولاً حدود ۱۵ درصد از فضاهای شهری در این کشور خالی و بلااستفاده  هستند. پژوهشگران در این طرح مطالعاتی با همکاری اداره خدمات جنگل‌ها در این کشور اقدام به تخلیه ۵۴۱ محوطه شهری کردند که در آن‌ها معمولاً زباله و مواد زائد انبار می‌شد و در ادامه این مناطق به فضای سبز تغییر کاربری داده و تبدیل به پارک شدند.

بازسازی و تغییر کاربری زمین‌های خالی در شهرها به پیشگیری  از  وقوع جرم و خشونت کمک کرده و همچنین نشان‌دهنده یک استراتژی مناسب و سرمایه‌گذاری پراهمیت در ایجاد زیرساخت‌های شهری و رسیدگی به مسائل اجتماعی پیچیده در شهرهای بزرگ است.

هجده ماه پس از انجام این تغییرات، پلیس محلی در مناطق فوق‌الذکر گزارش داد که آمار خشونت‌های مسلحانه، جرائم و سرقت در این بخش‌ها کاهش‌یافته و ایجاد فضای سبز موردنظر سبب شد تا امنیت بیشتری در این بخش‌ها حاکم شود. هم‌زمان با این موضوع، موارد و مشکلات اجتماعی دیگری مانند خرابکاری و تخریب اماکن عمومی، آلودگی صوتی، ریختن زباله و نخاله‌های غیرمجاز و …. نیز حدود ۳۰ درصد در این مناطق کمتر شدند.

پژوهشگران در ادامه و با بررسی‌های میدانی و مصاحبه با ساکنین این مناطق دریافتند که این افراد پس از تغییر کاربری و ایجاد فضای سبز، احساس امنیت بیشتری کرده و با اطمینان خاطر بیشتری از خانه‌های خود خارج می‌شوند. از سوی دیگر سه‌چهارم این افراد نیز اذعان داشتند که در پی ایجاد فضای سبز، زمان بیشتری را در منطقه اطراف منزل خود گذرانده و ارتباطات اجتماعی آن‌ها با همسایگان زیادتر شده و احساس آرامش بیشتری می‌کنند.

چارلز براناس (Charles Branas) سرپرست این گروه تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه کلمبیا در این رابطه اعلام کرد: « یافته‌های ما نشان می‌دهد که بازسازی و تغییر کاربری زمین‌های خالی در شهرها به پیشگیری  از  وقوع جرم و خشونت کمک کرده و همچنین نشان‌دهنده یک استراتژی مناسب و سرمایه‌گذاری پراهمیت در ایجاد زیرساخت‌های شهری و رسیدگی به مسائل اجتماعی پیچیده در شهرهای بزرگ است. » این پژوهشگر استاد رشته  اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: «با توجه به شرایط شهرهای بزرگی مانند فیلادلفیا و تجربه کاهش خشونت به میزان ۲۹ درصد در پی تغییر کاربری زمین‌های خالی به فضای سبز، می‌توان نتیجه گرفت که با این عمل می‌توان از وقوع صدها مورد خشونت، سرقت، تیراندازی و …. پیشگیری کرده و این روش می‌تواند در شهرهای دیگر نیز آزمایش شود.»

وی در پایان و اعلام نتیجه این تحقیقات اعلام کرد: «مطالعات ما نشان می‌دهد که تغییرات مستقیم در فضاهای خالی شهری ممکن است نتیجه بسیار زیادی در افزایش امنیت، کاهش خشونت و ترس در شهرهای بزرگ داشته باشد و این کار را با یک روش مقرون‌به‌صرفه که مقیاس‌پذیری گسترده‌ای در سطح شهر دارد می‌توان انجام داد.»

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی شرح اقدامات آکادمی ملی علوم ایالات‌متحده آمریکا (the Proceedings of the National Academy of Sciences) به تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ برابر با هفتم اسفندماه منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

ترجمه: بهاره صفوی

منبع: consumer.healthday.com

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا