درآمد نخبه‌های علمی کشور باید مناسب باشد

به گزارش سیناپرس و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 103 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، با استناد به مباحث موجود در قانون بوجه 1397، بر لزوم حفظ شأن اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها درخصوص مالیات و پاداش پایان خدمت تاکید شد.

به گفته دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا به این موضوع و اثر آن بر وضعیت معیشتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ورود کرده است و خوشبختانه اثراتی هم داشته است.

دکتر مخبر دزفولی گفت: «نباید به جریان پیشرفت علمی کشور خللی وارد شود و عدالت هم این است که یک متخصص دانشگاهی با رتبه بالای علمی بتواند از درآمد مناسبی برخوردار باشد.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهار کرد: «یک نخبه دانشگاهی که با تلاش علمی خود برای کشور ارزش افزوده و ثروت تولید می‌کند، سرمایه کشور است و باید مورد تکریم قرار گیرد.»

او در ادامه سخنانش به موضوع پرداخت‌های کلان کشورهای منطقه به متخصصان و نیروهای دانشگاهی اشاره کرد و تاکید کرد که در تلاش برای رایزنی با شورای محترم نگهبان درخصوص حل این موضوع هستیم.

در این جلسه همچنین گزارشی از وضعیت کنونی ایران از نقطه‌نظر شاخص آسانی کسب و کار در مقایسه با کشورهای غرب آسیا و نیز دیگر کشورهای جهان ارائه شد. علاوه بر آن، گزارش وضعیت مستندات علمی منتشرشده در پایگاه‌های بین‌الملی علم‌سنجی مورد بررسی و تبادل نظر اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت .

جلسه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی و تصویب بخش‌های باقیمانده «سند ملی زیست فناوری» ادامه یافت و مباحث مربوط به «زیست‌فناوری و محیط‌زیست» ذیل سرفصل‌هایی مانند تصفیه فاضلاب، حفاظت از پوشش جنگلی کشور، تثبیت شن‌های روان و مهار ریزگردها مطرح شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گفته دکتر مخبر دزفولی، ضروری است که حفاظت از جنگل‌های بلوط دامنه زاگرس که 6 استان را در بر گرفته، از منظر نقش زیست‌فناوری در حفاظت از محیط‌زیست مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به منابع آب کشور تاکید کرد: «نقش زیست‌فناوری در حوزه آب‌های شور و شیرین هم باید در این سند منظور شود.»

گفتنی است که در ادامه جلسه 103 ستاد راهبرد اجرای نقشه جامع علمی کشور، قسمت‌هایی از «سند ملی زیست‌فناوری» در بخش مربوط به حمایت از کسب و کار و گسترش آموزش و پژوهش در این حوزه به تصویب رسید.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا