شناسایی گونه جدید فیل

تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی در مطالعه اخیر نشان داد، آنچه به‌عنوان فیل‌های آفریقایی (African elephants) می‌شناسیم، به جای یک گونه، درواقع شامل دو گونه هستند که با اضافه شدن فیل آسیایی (Asian elephant)، در حال حاضر سه گونه فیل در جهان وجود دارد.

جامع‌ترین تحقیق ژنوم فیل تاکنون

تیمی از محققان دانشگاه آدلاید (استرالیا)، دانشگاه مک مستر (کانادا) و دانشگاه تگزاس (آمریکا)، در تحقیقات خود موفق به کشف تاریخچه پیچیده پیوند نژادی و تاریخچه تکاملی بین سه گونه فیل‌های آفریقایی و آسیایی و اجداد آن‌ها – ماموت‌ها و ماستودون ها (mastodons) – شدند.

دیوید ادلسون (David Adelson) از محققان دانشگاه آدلاید تأکید کرد: به‌واقع انتظار نداشتیم که جریان ژن (gene flow) بین ماموت‌ها، ماستودون ها و اجداد فیل‌های امروزی را شاهد باشیم، اما نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه، حاکی از وجود یک پیوند مکرر بین آن‌ها بود.

ژنوم 7 گونه منقرض‌شده و زنده از جمله یک نمونه استخراج شده از فیل راست عاج متعلق به 120 هزار سال قبل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

تجزیه و تحلیل ژنومی یا بررسی DNA، شواهدی از جریان ژن از طریق جفت‌گیری را نشان داد که به محققان اجازه داد تا اجداد فیل‌های امروزی را ردیابی کنند. از روش نشانگرهای DNA برای سرعت بخشیدن به فرآیند شناسایی گونه‌ها استفاده شد.

رویکرد اتخاذ شده در این مطالعه می‌تواند برای تهیه شجره‌نامه تکاملی سایر حیوانات در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج این مطالعه در PNAS منتشر شد.