تاکسی‌های خودران با محوریت کاربری معلولان حرکتی

فناوری‌های خودران بسیار جذاب و ویژه به نظر می‌رسند ولی یکی از نکاتی که همواره در آن‌ها جلب‌توجه می‌کند، عدم طراحی مناسب این دستگاه‌ها برای استفاده توسط افراد دارای مشکلات حرکتی است. برای مثال اگر کسی بر روی یک صندلی چرخ‌دار می‌نشیند، امکان استفاده از بسیاری از خودروهای خودران طراحی شده را نخواهد داشت.

در این میان مسئولان یک شرکت فناوری موفق به طراحی یک خودروی خودران به نام Accessible Olli شده‌اند که این دسته از جامعه را در اولویت قرار می‌دهد. Accessible Olli یک تاکسی خودران است که می‌توان آن را به‌واسطه فناوری چاپ سه‌بعدی ایجاد کرد و بخش عمده‌ای از دستگاه به‌واسطه این فناوری ساخته می‌شود.

این تاکسی خودران به‌صورت کاملا الکتریکی عمل می‌کند و آلایندگی آن برابر با صفر است. طراحی Accessible Olli به نحوی انجام شده است که افراد معلول یا افراد کم‌توان حرکتی مانند سال‌خوردگان بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. همچنین امکاناتی ویژه برای افرادی که با مشکل از دست دادن حافظه روبرو هستند نیز در آن قرارگرفته است و به‌واسطه این امکانات، اطلاعاتی ساده‌سازی شده از شرایط محیطی در داخل تاکسی به افراد ارائه می‌شود.

مدیر ارشد اجرایی شرکت لوکال موتورز که موسس این پروژه است درباره آن می‌گوید: «ما این تاکسی را ازنقطه‌نظر دسترسی طراحی کردیم تا نشان بدهیم که قرارگرفته در موقعیت مکانی مناسب، می‌تواند چگونه برای معلولان مورداستفاده قرار بگیرد.»

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا