وضعیت سلامت نوزادان حاصل از باروری مصنوعی

امروزه موضوعات بسیار بحث‌برانگیزی برای تکنولوژی­‌های تولیدمثل که به ART معروف هستند و ناهنجاری­‌های مادرزادی در نوزادان (MCM) در مقایسه با نوزادان حاصل از حاملگی طبیعی یا اصطلاحا  NCوجود دارد. در تکنولوژی­‌های کمک باروری، حاملگی­‌های چندتایی یا متعدد در مقایسه با حاملگی طبیعی، بسیار بیشتر رخ می­‌دهد و بنا بر برخی نظرات کارشناسی، خطر ناهنجاری‌­های مادرزادی نیز در این حاملگی­‌ها بیشتر از حاملگی‌­های فردی است.

در مطالعات صورت گرفته قبلی نتایج متفاوت و گاه متناقضی در این رابطه به‌دست‌آمده است ولذا، برای تبیین بیشتر این موضوع، گروهی از محققین کشورمان از انستیتوی ایرانی تحقیقات علوم سلامت، مرکز منابع زیستی ایران، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی فسا و دانشگاه علم و فرهنگ تهران مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن میزان حضور ناهنجاری­‌های مادرزادی (MCM) در نوزادان ART انفرادی بررسی‌شده و با نتایج مربوط به نوزادان NC مقایسه شده است.

در تکنولوژ‌ی­های کمک باروری، حاملگی­‌های چندتایی یا متعدد در مقایسه با حاملگی طبیعی، بسیار بیشتر رخ م‌ی­دهد و بنا بر برخی نظرات کارشناسی، خطر ناهنجاری­‌های مادرزادی نیز در این حاملگی‌­ها بیشتر از حاملگی­‌های فردی است.

در این مطالعه، ناهنجاری‌­های مادرزادی در 820 تولد تکی یا انفرادی از ژانویه 2012 تا دسامبر 2014 بررسی شدند. اطلاعات کودکان از طريق مرکز تحقیقات بهداشت و درمان کودکان جمع‌آوری گردید.

محققین پس از به دست آوردن اطلاعات جمعیت­‌شناختی، معیارهای جنس نوزاد، سن مادر، فناوری کمک بارداری، سابقه تولد و سقط جنین در مادر، نوع زایمان و سوابق کامل بیماری را موردبررسی قرار دادند. سپس نوزادان مدنظر دو مرتبه در مرکز تحقیقات بهداشت و درمان کودکان مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققین پس از بررسی نتایج، مشاهده کردند که 29 نفر  از نوزادان NC (حدود 4 درصد آن‌ها) و 14 نفر از نوزادان  ART (حدود 8 درصد آن‌ها) دارای ناهنجاری مادرزادی بودند. این یافته ازنظر محققین فوق بدان معنی است که تعداد اختلالات مادرزادی در نوزادان ART دو برابر بیشتر از نوزادان NC بوده است.

بااین‌حال در این مطالعه، اکثریت نوزادان یعنی حدود 95 درصد آن‌ها، وضعیتی طبیعی داشتند اما بر اساس مشاهدات، حدود 5 درصد از نوزادان ART حداقل حامل یک ناهنجاری مادرزادی عمده بودند.

همچنین پژوهشگران، تفاوت معنی‌­دار و قابل‌توجهی را در مورد خطر ابتلا به ناهنجاری­‌های مادرزادی بین دو گروه نوزاد حاصل از تکنولوژی‌های میکرواینجکشن (ICSI) و IVF مشاهده کردند. در این مقایسه، در نوزادان حاصل از تکنولوژی IVF بیشتر ناهنجاری مادرزادی مشاهده شد.

دکتر مظفری کرمانی از انستیتوی ایرانی تحقیقات علوم سلامت و همکارانش در این پروژه اظهار داشته‌اند: « بیماری­‌های مادرزادی قلبی، دیسپلازی رشد لگن  (DDH)، اختلالات سیستم تناسلی و ناهنجاری­‌های کشاله ران، بیشترین گزارش‌­های مربوط به ناهنجاری­های عمده در نوزادان ART تکی بوده‌اند. همچنین در این پژوهش ناهنجاری‌­های دستگاه گوارش و غدد درون­‌ریز نیز در نوزادان ART مشاهده شد».

این محققین افزوده‌اند: «بنابراین نتایج حاصله از این پژوهش، ما توصیه می­‌کنیم که نوزادان ART باید با توجه به سیستم­‌های بدنی خاص خود تحت معاینه دقیق­‌تر قرار گیرند تا از وجود یا عدم وجود بیماری‌های مادرزادی در آن‌ها اطمینان حاصل نمود».

گفتنی است نتایج این پژوهش مرتبط با سلامت، به زبان انگلیسی در نشریه International Journal of Fertility & Sterility (مجله بین‌المللی باروری و ناباروری) وابسته به پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: International Journal of Fertility & Sterility

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا