مراقب بازار فروش پرندگان وحشی باشید!

ماجرای پرندگان مهاجر تالاب‌های دریای خزر و به‌ویژه تالاب فریدونکنار، داستانی است پر آب چشم. از نسل‌کشی این پرندگان مهاجر گرفته تا فروش و تغییر کاربری زمین پناهگاه‌های حیات‌وحش و تخریب زیستگاه‌ها، از دعوای مردم محلی و شکارچیان با سازمان محیط‌زیست گرفته تا موضع‌گیری بعضی از مقامات محلی و دولتی به بهانه حمایت از معاش مردم بومی و به ضرر طبیعت و محیط‌زیست. اما این بار شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان این داستان را نشانه گرفته است.

خطر شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان موضوعی است که اخیراً جدی شده است و در رابطه با صید و کشتار غیرقانونی پرندگان مهاجر تشدید می‌شود. خطر شیوع این بیماری که از طیور به انسان منتقل می‌شود، تا آن‌جایی نگران‌کننده است که مسئولان کشور نیز نسبت به آن هشدار داده‌اند و تنها عامل گران شدن تخم‌مرغ را کاهش تولید ناشی از شیوع این ویروس دانسته‌اند.

آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان خطری برای کسانی که با صید و کشتار و عرضه پرندگان مهاجر به هر نوعی در تماس هستند، تهدیدکننده است، چراکه این پرندگان مهاجر می‌توانند ناقل ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد به انسان باشند.

در همین راستا محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده است: «هرچند تاکنون موردی از ابتلای انسان به بیماری فوق‌حاد پرندگان در کشور گزارش نشده اما گسترش انفجاری ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد میان پرندگان سبب شده دانشمندان احتمال بدهند که این ویروس طی تغییراتی ساختاری، جهش یافته و علاوه بر طیور، برای انسان هم بیماری‌زا باشد، به همین دلیل وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی هر اقدامی که به‌منظور جلوگیری از ابتلای انسان به این بیماری لازم باشد را در دستور کار دارد.»

او با تأکید به مردم هشدار داده است: «تماس با پرندگان مهاجر به‌ویژه پر کندن و تماس با ترشحات داخل بدن و مدفوع آن‌ها عامل گسترش بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در سطح جامعه و خسارات بیشتری به طیور است و همچنین احتمال ابتلای انسان به این بیماری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنیم از تماس با پرندگان وحشی، خریداری و مصرف گوشت آن‌ها جداً خودداری کنند.»

 

آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان چیست؟

آنفلوانزای فوق‌حاد طيور نوعی بيماری ويروسي مختص پرندگان است. ويروس‌های آنفلوآنزا دارای 3 نوع تيپ C,B,A هستند که در طيور فقط تيپ A مي‌تواند ايجاد بيماری کند. اين تيپ علاوه بر طيور می‌تواند انسان را نیز درگير کند. پرندگان وحشي و آبزی مي‌توانند بدون اين‌که خود مبتلا به بيماری شوند، ويروس‌های آنفلوآنزای طيور را با خود جابه‌جا و پخش کنند. بسیاری از گونه‌های پرندگان به ویژه پرندگانی که در مناطق دارای آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنند، ناقل ویروس‌های آنفلوآنزای فوق‌حاد هستند. اردک، غاز، قو و مرغ دریایی مخازن طبیعی این ویروس به شمار می‌روند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، صراحتاً بازارهای غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر که تحت نظارت سازمان دامپزشکی قرار ندارند را کانونی برای انتشار بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان معرفی کرد و گفت: «اگر مردم موردی را مشاهده کردند که پرندگان مهاجر به‌صورت غیرقانونی فروخته می‌شوند، اکیداً از نزدیک شدن به آن‌جا خودداری کنند و فوراً سازمان دامپزشکی را در جریان قرار دهند تا این سازمان وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای برخورد انجام دهد.»

 

عکس ها از مهر

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا