تعریف فرآیند مقاوم سازی ساختمان ها برای کاهش خطرات زلزله

فرج الله رجبی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اهمیت بهسازی و بازسازی بافت های فرسوده برای افزایش مقاومت در برابر زلزله های احتمالی، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سالانه در 270 محله شهری، بحث بهسازی و بازسازی بافت های فرسوده و مساله دار اجرا شود. در حقیقت این طرح مقدمه ای برای ورود جدی به بحث مقاوم سازی بافت ها و همگانی کردن آنها است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: من در نامه ای که هفته گذشته به آقای رییس جمهور نوشتم، آمادگی نظام مهندسی را برای همکاری در این طرح اعلام کردم. اگرچه از نظر قانونی، مسوولیت خاصی متوجه این سازمان نیست اما به منظور ارایه کمک و حتی آموزش مهندسانی که می خواهند کار مقاوم سازی بافت های فرسوده را انجام دهند، پیش قدم شده ایم.

وی با تاکید بر غیرقابل پیش بینی بودن واقعیتی به نام زلزله، گفت: این که گفته می شود ممکن است در تهران زلزله بیاید یا نیاید، فرضیه ای است که فعلا با دانش علمی و ابزاری که در اختیار داریم، قابل پیش بینی نیست تا آنجاکه که حتی برای تخمین زمان آن هم هیچ گونه تفوق علمی وجود ندارد. البته کارهایی در کشور ژاپن انجام شده که نمی تواند جنبه یقینی داشته باشد.

رجبی تصریح کرد: بنابراین باید این موضوع را از سمتی دیگر پیش برد. ما باید تلاش کنیم ساختمان هایی که از این به بعد ساخته می شوند، بر اساس آیین نامه های موجود، واجد حداقل هایی از کیفیت در زمینه مقاومت و استحکام باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: در مورد ساختمان هایی که ساخته شده است هم باید یک دسته بندی صورت بگیرد و ساختمان هایی که اهمیت بیشتری دارند و سکونتگاه های سنگین تری هستند و نیز ساختمان هایی که بیش از دو دهه از عمرشان گذشته، در دستور کار قرار بگیرند و زمینه مقاوم سازی آنها فراهم شود. از همه اینها مهم تر، سازمان های دولتی هستند که نیاز به مقاوم سازی دارند و باید در اولویت قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه ما باید بحث مقاوم سازی ساختمان ها را به یک عزم عمومی و خواست ملی تبدیل کنیم، گفت: اگر قرار باشد دایما نگران باشیم و مردم را از زیر سقف بیرون بیاوریم و یا زیر سقف ببریم، ممکن است برای یک یا دو بار جواب بدهد اما چنانچه برای بار چندم اتفاق بیفتد، اولا حساسیت مردم کم می شود و ثانیا نمی توان به چشم یک راهکار به آن نگاه کرد.

رجبی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان با داشتن نزدیک به نیم میلیون نفر عضو و بالای 300 دفتر در شهرهای مختلف کشور، می تواند به عنوان یک بازو برای دستگاه های اجرایی قلمداد شود. حتی امکان مشارکت در تشکیل سمن هایی که کارشان متمرکز بر این موضوع باشد، توان کمک کردن داریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است در بودجه سال آینده، اعتبارات ویژه ای برای مقاوم سازی ساختمان ها دیده شود؟ اظهار کرد: اول از همه مهم است که شما فرآیند و ساختار کار را تعریف کنید. آیا در حال حاضر چنین فرآیند و ساختاری وجود دارد؟ فرض کنید من به عنوان یک شهروند می خواهم برای مقاوم سازی سازه ام اقدام کنم. فرآیند این کار چگونه است؟ یعنی من باید خودم اقدام کنم؟ آیا دانش فنی لازم را دارم؟ آیا این موضوع در دستور کار دستگاه های دولتی و عمومی قرار گرفته است؟ بنابراین به نظر می رسد که اول باید فرآیند و ساختار کار تعریف شود و سپس از مردم بخواهیم که مشارکت کنند. چراکه حتما این کار باید توسط مردم انجام شود.

وی تصریح کرد: اساسا هر نوع مداخله در بخش ساختمان اعم از ساخت، مقاوم سازی و تخریب ساختمان با مردم است و بزرگترین مجری آن مردم هستند، تا آنجاکه این کار هزینه های گزافی برای دولت نخواهد داشت. بخش مسکن، بخشی است که با سرمایه های مردم می چرخد، اما مکانیزم ها مهم است. ما باید ببینیم که آیا تسهیلاتی داده می شود؟ آیا قرار است شهرداری ها کمکی کنند؟ اگر فردی خواست مجوز مقاوم سازی بگیرد یا تسهیلاتی دریافت کند، همه سوابق او را در می آورند و او را به کمیسیون های مختلف ارجاع می دهند؟ قطعا این روند باعث می شود که آن فرد از خیر این کار بگذرد.

رجبی ادامه داد: اگر قرار است مقاوم سازی ساختمان ها در اولویت قرار بگیرد، باید بگوییم که همه بدهی های شهروندی که می خواهد ساختمانش را مقاوم سازی کند به کنار، قعلا اجازه بدهیم ساختمانش را مقاوم سازی کند. اتفاقا امکان بهتری برای وصول مطالبات از ساختمانی که مقاوم سازی شده باشد، وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: پس این موضوع می بایست به عنوان یک اصل مورد توجه قرار بگیرد و برای رسیدن به این هدف، نیازمند یک سری فرآیند، ساختار و منابع تشویقی هستیم که اتفاقا باید خیلی واقعی باشد.

 

گفتگو: سیداحمد طبایی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا