وزیر ارتباطات درخصوص فیلتر اپلیکیشن ویز توضیح داد

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در شبکه توئیتر خود درخصوص ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن ویز توضیحاتی داده است. او نوشته است:

چند نکته درباره ویز:

  1. حکم انسداد این برنامک یک‌سال پیش توسط یکی از قضات مشهد صادر شده و دلیل آن هم سهامداران اسرائیلی آن هستند. نصب بیشتر این برنامک باعث افزایش ارزش این شرکت می‌شود و بر همین مبنا حکم قضایی صادر شده.
  2. این برنامک در ایران دارای بیش از نیم میلیون کاربر بوده.
  3. علیرغم انسداد این برنامک در همان زمان، کاربران زیادی به‌خصوص رانندگان تاکسی‌های آنلاین با بهره‌گیری از فیلترشکن همچنان از این ابزار به دلیل قابلیت‌های به‌روز بهره می‌بردند.

4-    اخیرا سهام این شرکت توسط گوگل خریداری شده و ظاهراً بخشی از سهام آن همچنان در اختیار شرکت اسرائیلی است.

5-    مجموع رانندگان تاکسی‌های آنلاین به بیست هزار کاربر بیشتر نمی‌رسد که در مقایسه با مجموع کاربران این برنامک سهم قابل توجهی ندارند.

6-     با توجه به این‌که در قانون، نقش مستقیم حمایت از تولید داخل بر عهده دستگاه قضایی نیست، بعید به نظر می‌رسد این دستور قضایی برای حمایت از اپ بومی باشد.

7-    نحوه اقدام شرکت‌های تاکسی آنلاین برای اعمال دستور قضایی جای بررسی دارد.

8-    اگر بیاندیشیم که رشد شرکت‌های اسرائیلی باعث رشد اقتصاد رژیمی خواهد شد که همواره علیه مردم ایران عمل کرده، از تحریم‌ها گرفته تا اقدامات تروریستی، طبیعتاً در استفاده از این ابزار ملاحظات بیشتری خواهیم کرد.

همچنین دبیر شورای عالی فضای مجازی به تمامی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هشدار داده است که از اپلیکیشن ویز استفاده نکنند و علت این تذکر را صیانت از حریم خصوصی کاربران عنوان کرده است.

در راستای همین تصمیمات دولتی، اپلیکیشن «اسنپ» نیز از رانندگان خود خواسته است که نرم‌افزار ویز را از گوشی‌های خود حذف کنند، که البته این اقدام از طرف اسنپ با واکنش‌ها و اعتراضات شهروندان و کاربران مواجه شده است. اما توضیح اسنپ برای این اقدام به این شرح است:

«دستگاه قضایی کشور کلیه سرویس‌های اینترنتی حمل‌ونقل را موظف کرده است از ساعت ۲۴ روز ۳۰ آبان از ارائه خدمات به رانندگانی که در سفرهای خود از مسیریاب ویز استفاده می‌کنند خودداری نمایند و این دستور شامل همه سرویس‌های اینترنتی درخواست خودرو می‌شود. بنا بر این دستور، ارائه خدمات از سمت اسنپ به همراهانی که این اپلیکیشن مسیریاب را در گوشی خود نصب دارند، غیرقانونی است.»

برنامه تاکسیرانی اسنپ همچنین با اشاره به این مسأله که سامانه هوشمند ویز از کابرانش جاسوسی می‌کند، توضیح داد: «اسنپ هیچ‌گاه نقض حریم خصوصی کاربرانش را در دستور کار ندارد و تنها تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است. در عین حال کاربران اسنپ نیز طبق قوانین عضویت در این سامانه پذیرفته‌اند که متعهد به رعایت همه قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران باشند.»

اما باوجود تمامی این توضیحات گویا هنوز کاربران این اپلیکیشن پرطرفدار قانع نشده‌اند و به ابراز اعتراضات خود ادامه می‌دهند. در این میان اما پرسش اساسی این‌جا است که آیا با حذف و ممنوعیت اپلیکیشن ویز، پیشنهادی در میان اپلیکیشن‌های بومی برای راضی نگه داشتن کاربران وجود خواهد داشت یا خیر؟

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا