استفاده از لیزر برای جنگ‌افزارهای هوایی

شرکت لاکهید مارتین و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا به توافقی دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند آینده جنگ‌افزارها در رده نیروی هوایی را دستخوش تغییر کند. در راستای این توافق، شرکت لاکهید مارتین با دریافت قراردادی 26.3 میلیون دلاری باید برای نیروی هوایی امریکا سلاحی را طراحی کند که بر پایه فناوری‌های لیزری طراحی‌شده و می‌توان آن را بر روی هواپیماهای جنگی سوار کرد.

بر اساس اعلان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا قرار است تا از این سلاح برای هواپیماهای جنگنده استفاده‌شده و در سال 2021 میلادی برای نخستین بار از آن استفاده خواهد شد. این سلاح جدید بخشی از پروژه SHiELD این مرکز است که بر اساس سیستم دفاعی و تهاجمی بر پایه لیزرهای دارای انرژی بالا طراحی‌شده است.

سلاح‌های لیزری برای هوانوردها امر جدیدی نیستند زیرا در دهه 80 میلادی نیز نخستین سیستم‌های دفاع استراتژیک آمریکا بر این پایه طراحی‌شده بودند. بااین‌وجود نتیجه نهایی خبر از این داشت که ساخت این نوع از سلاح‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد و درنتیجه نیز این پروژه ازنظر ابعادی به‌قدری بزرگ از کار درآمده بود که برای استفاده از آن نیاز به هواپیماهای غول‌پیکری مانند بوئینگ 747 بود.

لاکهید مارتین در ابتدای سال جاری یک سیستم آنتن زمینی طراحی کرده بود که توانست تا پهپادهای غیرقانونی با عرض بال 3.3 متر را با شلیک لیزر سرنگون کند. این سیستم لیزری فشرده از ماژول‌های فیبری‌ای تشکیل‌شده است که بسیار انعطاف‌پذیر هستند. این لیزرها می‌توانند هزاران متر طول را پوشش دهند و فضای بسیار اندکی را به خود اختصاص می‌دهند.

درزمینهٔ پروژه SHiELD نیز لیزرهای هوایی قرار است تا از سیستم کنترل امواج ویژه‌ای به نام STRAFE بهره مکند شوند که می‌تواند امواج لیزر را به‌صورت مستقیم به‌سوی هدف هدایت کنند. این سیستم می‌تواند لیزر را به‌موقع خنک کرده و آن را برای نسل بعدی سیستم‌های لیزری نیز مناسب سازند. مجموع این فناوری‌ها نیز درنهایت در یک سیستم لیزری ویژه استفاده می‌شود که ابعاد، وزن و توان مدنظر برای استفاده در هواپیماهای جنگنده را در اختیاردارند.

منبع: newatlas

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا