داروهای ضد افسردگی عامل بروز پوکی استخوان

روماتیسم و التهاب مفصلی یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد درد، سفت شدن مفاصل، ورم و التهاب و محدودیت حرکت فرد می شود. این موضوع به طور خاص روی مفاصل تاثیر داشته و فعالیت های روزانه و حرکت اندام های بدن را با اختلال مواجه می کند. از سوی دیگر وجود التهاب مزمن و دردهای روماتیسمی در بیماران می تواند بیماری های متعدد دیگری از قبیل بیماری های قلبی و عروقی ، بیماری های روحی و اختلالات دستگاه گوارش را در پی داشته باشد.

 مصرف مداوم داروهای ضد افسردگی و به ویژه داروهای خانواده opioids به مدت سی روز، زمینه ساز بروز بیماری های استخوانی شده و موجب می شود خطر بروز پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند معمولا مردم داروهای مختلفی به ویژه داروهای ضد افسردگی را مصرف می کنند که می تواند خطر پوکی استخوان، ایجاد ریز ترک های استخوانی و کاهش تراکم استخوان را در پی داشته باشد.

گولسن اوزن (Gulsen Ozen) از اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه نبراسکا درباره این تاثیرات داروئی و عوارض آن گفت: «حتی در سنین جوانی، ورم و التهاب مفاصل می تواند خطر پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی را دو برابر کند. این موضوع همراه با التهاب مزمن همراه بوده و از همه مهمتر شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان می تواند منجر به از کار افتادگی بیماران شده و به طور خاصی با مرگ و میر و افزایش هزینه های بیماران در ارتباط است.»

در این مطالعات، پژوهشگران 11 هزار و 49 بیمار دارای التهاب مفاصل را که در سنین 40 سال به بالا قرار داشتند مورد مطالعه قرار داده و این موضوع را نیز در نظر داشتند که هیچ یک از این افراد دارای شکستگی های استخوانی ناشی از پوکی استخوان نبودند. این گروه به مدت 5 سال و هفت ماه تحت نظر قرار داشتند و مشخص شد863 بیمار طی این مدت با پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن رو به رو شدند. این بیماران عمدتا مسن تر بوده و به نسبت سایر افراد گروه مورد مطالعه قرار گرفته، شکستگی های استخوانی بیشتری را تجربه کردند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در نشست سالانه ACR/ARHP سال 2017 که به میزبانی سن دیگو در ایالات متحده امریکا برگزار شد، ارائه شده و در ان اعلام شد که پس از مصرف مداوم داروهای ضد افسردگی و به ویژه داروهای خانواده opioids به مدت سی روز، خطر بروز پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

گولسن اوزن در این رابطه گفت: «دانستن عوامل خطرزای ناشی از مصرف داروها می تواند برای متخصصین روماتیسم و سایر پزشکان مفید بوده و به آن ها برای تعیین استراتژی درمانی و به طور خاص افرادی که دارای سوابق پوکی استخوان هستند، کمک کند. »

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا