ارسال سه میکرو ماهواره به فضا توسط وکتور

دولتمردان ویرجینیا اعلام کرده‌اند که به‌زودی شرکت وکتور به سراغ پرتاب سه میکرو ماهواره به‌سوی مدار زمین خواهد رفت. این ماهواره‌ها قرار است تا از پایگاه فضایی موجود در جزیره والوپس (Wallops) به‌سوی مقصد خود روانه شوند.

بیانیه این دولت محلی به نحوی است که در آن اشاره‌ای به شرکت طرف قرارداد و یا وزن بسته ارسالی نشده است، ولی به نظر می‌رسد که این ماهواره‌ها در مقایسه با ماهواره‌های عادی، بسیار کوچک‌تر باشند. با این تفاسیر، شرکت وکتور به‌عنوان میزبان این پرتاب می‌تواند با استفاده از موشک‌های 119 سانتی‌متری خود، تنها وزنی برابر با 65 کیلو و 750 گرم را حمل کند.

نکته مهم نیز همین ابعاد و وزن است. بیشتر میکرو ماهواره‌های جهان، وزنی بین چند کیلوگرم تا صد یا دویست کیلوگرم دارند و معمولا در کنار بارهای چند تنی شرکت‌های بزرگ به فضا ارسال می‌شوند. برخلاف موشک‌های فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس که بیش از 7 متر اندازه دارند و می‌توانند وزنی نزدیک به 2 تن و 268 کیلوگرم را به فضا ارسال کنند، موشک‌های وکتور بسیار کوچک بوده و برای فعالیت‌های مقرون‌به‌صرفه تر و انعطاف‌پذیری بالاتر طراحی‌ شده‌اند.

آخرین پرتاب موشک شرکت وکتور در جورجیای آمریکا انجام‌ شده و یک موفقیت کامل به‌حساب می‌آید. با توجه به شلوغ شدن بازار ارسال محصولات سنگین به فضا و رقبایی مانند ویرجین گالاکتیک، اسپیس ایکس، بوئینگ و مک دونل داگلاس، شرکت وکتور به سراغ هدف قرار دادن بازارهای خلوت‌تر ارسال بسته‌های سبک به فضا رفته است.

 

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا