نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روزی برای آگاهی در مورد ویروس ها

هدف از نامگذاری 3 اکتبر (11 مهر) به نام روز آگاهی در مورد ویروس (Virus Appreciation Day)، توجه بیشتر به نقش و تأثیرات باور نکردنی ویروس ها در جنبه های مختلف زندگی انسان است.

ویروس با باکتری چه تفاوتی دارد؟

ویروس و باکتری هر دو قادر به ایجاد بیماری هستند، اما از لحاظ بیولوژیکی باهم تفاوت دارند. به طور کلاسیک، باکتری ها زنده هستند، یعنی دارای تمام معیارهای تعریف کننده حیات – از همه مهمتر ساختار سلولی – هستند. اما ویروس ها کاملا زنده نیستند؛ آنها قطعه ای DNA درون پوششی از پروتئین هستند.

با مرگبارترین ویروس های جهان آشنا شوید

آیا همه ویروس ها مضر هستند؟

با شنیدن نام ویروس، اغلب افراد به یاد عفونت، بیماری، مرگ و میر می افتند، اما شاید ندانید که یک ویروس نه تنها مفید است، بلکه توانسته جان میلیون ها نفر را نجات دهد.

بیماری Cow Pox یک بیماری عفونی وحشتناک و دردناک است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می شود. این بیماری قابل انتقال بین گونه ها (حیوان به انسان) است؛ اما چگونه چنین بیماری دردناکی می تواند مفید باشد؟ این بیماری تاحدود زیادی با آبله (Small Pox) مرتبط است. پزشکان در تحقیقات خود دریافتند، افرادی که شیر دام ها را می دوشند، هیچگاه به آبله مبتلا نمی شوند.

تحقیقات مشخص کرد که آنتی بادی هایی بر علیه ویروس Cow Pox وجود دارند که از این افراد در برابر آبله محافظت می کند؛ از این طریق نخستین واکسن آبله به لطف این ویروس تولید شد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: healthable / livescience

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل