تلاش برای یکسان سازی همه گروه های خونی

دلیل متفاوت بودن گروه های خونی مختلف در بین انسان ها ، وجود نوعی مولکول قندی در سطح سلول های خونی است . در حقیقت افرادی که دارای گروه خونی A هستند دارای نوعی خاص از قند در سطح مولکول های خونی خود بوده و افراد دارای گروه خونی B نوع دیگری از این مولکول های قندی را دارا هستند . بر اساس پژوهش های انجام شده  ، افراد دارای گروه خونی AB هر دو نوع این قند ها را داشته و افرادی که دارای گروه خونی O هستند به طور کلی فاقد هر نوع مولکول قندی روی سطح سلول های خون خود هستند . این موضوع اصلی ترین دلیل امکان پذیر بودن انتقال و اهدا خون افراد دارای گروه خونی O به سایر گروه های خونی است .

با توجه به این موضوع ، تیمی از پژوهشگران در صدد هستند با یکسان کردن گروه های خونی مختلف در بین انسان ها ، مشکل عمده انتقال خون را از بین ببرند . در همین زمینه دکتر دیوید کوان David Kwan سرپرست این تیم پژوهشی و پژوهشگر دوره فوق دکترا در رشته شیمی اعلام کرد : " ما موفق به ایجاد جهش ژنتیکی در نوعی آنزیم شده ایم که قادر است به طور قطعی مولکول های قند موجود در سطح سلول های خونی گروه های خون A و B را از بین ببرد . این روش بسیار کارآمد تر از روش های پیشین مبنی بر حذف زیر گروه های آنتی ژن خونی است . "

به باور پژوهشگران ، برای کاربردی کردن این روش و افزایش قابلیت های آنزیم کشف شده جهت حذف اکثریت آنتی ژن های گروه های خونی A و B باید آزمایش های بیشتری انجام شود . لازم به توضیح است که این ایده ، یک ایده جدید محسوب نشده و پزشکان از مدت ها پیش به قابلیت های موجود در این حوزه پی برده بودند ولی تا کنون روشی عملی و کاربردی که گروه های خونی را یکسان کند ، ارائه نشده است .

دکتر استیو ویترز Steve Withers از دیگر پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد : " ما نیاز به انجام آزمایش های بیشتری روی آنزیم های فوق داریم تا این ویژگی و قابلیت را در عملکرد ویژه آنزیم افزایش دهیم زیرا در حال حاضر این موضوع غیر عملی است . البته من در حال حاضر اطمینان دارم که ما قادر هستیم در آینده این عمل را به طور کامل انجام داده و گروه های خونی مختلف را به گروه خونی O تبدیل کنیم . "

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله انجمن شیمی آمریکا Journal of the American Chemical Society منتشر شده است .