خوردوی جدید برقی بی ام او در نمایشگاه فرانکفورت

در پنج سال گذشته، خودروی S تسلا بازار خودروی برقی لوکس را به انحصار خود درآورده بود اما این انحصار اکنون شکسته شده است. شرکت پورشه بیش از یک میلیارد دلار را صرف خودروی سریع و بادپای "مدیسون E" کرده که قرار است تا سال 2020 به بازار بیاید. شرکت آئودی نیز قصد دارد چند خودروی برقی از جمله A9 e-tron را تا سه سال آینده تولید کند که قرار است به پرچمدار جدید این شرکت تبدیل شود.

اکنون شرکت آلمانی بی ام و نیز به صف رقبای تسلا پیوسته و به تازگی خودروی برقی i Vision Dynamics را در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی کرده که گفته می شود از سرعت 374 مایل و خصوصیات اجرایی قابل رقابت با تسلا برخوردار است. خودروی تسلا دارای سرعت 120 مایل بر ساعت بوده و در چهار ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر می رسد.

این خودرو اکنون تنها یک مفهوم است و تا چند سال دیگر به مرحله تولید خواهد رسید.

بی ام و چند سالی هست که به ساخت خودروهای الکتریکی مشغول است. در سال 2013 این شرکت یک خودروی 42 هزار دلاری با ظاهر عجیب به نام i3 را تولید کرد و سال بعد نیز خودروی هیبریدی برقی i8 را تولید کرد که 143 هزار دلار قیمت داشت و برای دوسرنشین طراحی شده بود. این مدلها تنها درصد کوچکی از خودروهای در حال ساخت بی ام و در سال را در بر می گیرند.

با واقعی شدن طرح i Vision و تولید آن در سطح گسترده، این خودرو به صف سدان های اسپورت بی ام و افزوده خواهد شد.

هنوز زمان تولید این خودرو معلوم نیست اما مدل های i3 و i8 نشان داده اند که بی ام و کار خود را در حوزه خودروی برقی به خوبی پیش می برد. برای مثال i3 در صورت استفاده از افزایش دهنده بُرد بنزینی می تواند بین هر شارژ تا 200 مایل براند. مدل i8 نیز می تواند به سرعت 155 مایل در ساعت دست یابد.

هارالد کروگر، مدیرعامل بی ام و در نمایشگاه فرانکفورت قول داد که تا سال 2025 این شرکت 12 مدل کاملا برقی را به شکل سدان، خودروی اسپرت و اس یو وی معرفی خواهد کرد.

شرکت های خودروسازی نه فقط برای رقابت با شرکت تسلا، بلکه به خاطر فشار دولت ها برای افزایش خودروهای برقی به جای انواع بنزینی و دیزلی به طراحی و ساخت این خودروها روی آورده اند. مقامات کشورهای فرانسه، انگلیس، نروژ و چین اظهار کرده اند که تا 20 سال آینده فروش خودروهای دیزلی و بنزینی را ممنوع خواهند کرد.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: Cnet

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا