تاثیر 15 دقیقه ای مشاهده زنان لاغر بر ایده آلهای زیبایی بیننده

پیش از این برای مدتهای طولانی تصور می شد که تصاویر زنان باریک در رسانه ها بر تصور مردم در مورد جذابیت آن ها تاثیر داشته و می تواند منجر به حس نارضایتی شخص در مورد اندامشان شود. اما این تصاویر اکنون در همه جا وجود دارند و آزمایش این ایده بسیار مشکل است.

ژان لوک جوکر و تیمش برای برای پیدا کردن افرادی که تحت تاثیر این تصاویر قرار نگرفته بودند، به روستاهای ساحل پشه نیکاراگوئه سفر کردند.

در ابتدا این روستائیان تنها از برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی برای روشن کردن یک لامپ برخوردار بودند. دولت نیکاراگوئه در تلاش است تا دهکده هایی مانند این ها را به شبکه برق وصل کند و در آن صورت، ساکنان احتمالا از تلویزیون برخوردار خواهند شد.

جوکر می گوید: به محض اتصال به برق شبکه، ساکنان خواهان دو چیز خواهند شد : یخچال و تلویزیون. آن ها به سرعت به 100 شبکه دسترسی پیدا خواهند کرد.

پیش از اتصال دو دهکده به شبکه برق، محققان از 80 داوطلب آزمایش به عمل آوردند. این افراد شامل زنان و مردان 16 تا 78 ساله بودند.

ابتدا از آن ها پرسیده شد که شکل بدن ایده آل شان برای یک زن را با استفاده از یک نرم افزار رایانه بسازند. این نرم افزار به آن ها اجازه می داد تا زنان با شکل و اندازه متفاوت طراحی کنند.

سپس محققان تصاویری از یک کاتالوگ فروشگاه لباس غربی مشهور را به این افراد نشان دادند. به نیمی از داوطلبان 72 تصویر از زنان مدل لباس لاغر اندام نشان داده شد. این تصاویر به صورت جفتی به افراد داده می شد و هر فرد باید یکی را به عنوان مورد جذابتر انتخاب می کرد.

به گروه دوم 72 تصاویر از مدل های لباس با سایزهای بزرگتر نشان داده شد و به همان صورت درخواست شد که مورد جذابتر را بین دو تصویر انتخاب کنند.

این آزمون حدود 15 دقیقه طول کشید و مجددا از داوطلبان خواسته شد زن ایده آلشان را به تصویر بکشند. آن دسته از افرادی که تصاویر مدل های باریک اندام را دیده بودند، تصور ایده آلشان لاغرتر از چیزی بود که ابتدا طراحی کرده بودند. در مقایسه، تصور ایده آل آن هایی که تصاویر چاقتر دیده بودند، تاثیر معکوسی نسبت به گروه اول داشت.

محققان هنوز مطمئن نیستند که این اثر تا چه زمانی باقی خواهد ماند اما با توجه به این واقعیت که اکثر مردم بطور مستمر در معرض این تصویر هستند، موقت بودن اثر آن اهمیتی ندارد زیرا تاثیر کلی به نظر ماندگار است.

از زمان این کارآزمایی، بیشتر داوطلبان حاضر در آن به شبکه برق متصل شده اند و جوکر با بسیاری از مدارس و وزارتخانه های محلی آموزش و پرورش و بهداشت برای اطلاع رسانی در مورد این مشکل در تماس است.

وی می گوید: ما در تلاشیم تا آگاهی در مورد این تصور از بدن ایده آل لاغر و اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی را افزایش دهیم. ما قصد نداریم شکل بدی از تلویزیون را معرفی کنیم زیرا دسترسی به اطلاعات سیاسی و هشدار در مورد توفان ها مفید است و همچنین به مردم در یادگیری زبان های مختلف کمک خواهد کرد؛ صحبت ما این است که این رسانه با خطرهایی نیز همراه است.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: bioRxiv

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا