استفاده از جلبک برای نجات مرجان ها از انقراض

با توجه به تحقیقات پژوهشگران نیوزیلندی ، پیوند زدن انواع مختلف جلبک میکروسکوپی که در تپه های مرجانی زندگی می کنند ، باعث می شود تا مرجان ها خود را نسبت به پدیده گرم شدن زمین منطبق سازند .

شان ویلکینسون (Shaun Wilkinson) از پژوهشگران دانشگاه ویکتوریا (Victoria University) در این رابطه می گوید : مشارکت و یا همزیستی  بین جلبک ها و مرجان ها باعث می شود تا مرجان ها در شرایط گرم شدن آب اقیانوس ها و تغییرات آب و هوایی و کمبود مواد مغذی آب اقیانوس های مناطق گرمسیری دوام آورده و زنده بمانند . فقط یک یا دو درجه سانتیگراد تغییر دمایی می تواند سبب شکست همکاری جلبک ها و مرجان شده و اثری قابل توجه را برجای بگذارد .

در حال حاضر گرم شدن دمای آب اقیانوس ها باعث سفید شدن ، مرگ و تخریب صخره های مرجانی شده است . مشارکت طبیعت و انسان در پیوند زدن انواع جلبک ها ، باعث می شود تا هم جلبک ها و هم مرجان ها به زندگی خود ادامه داده و اثرات این تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند .

شان ویلکینسون درباره این ابتکار زیستی  اعلام کرد : " این جلبک ها از نظر ژنتیکی و فیزیولوژیکی متنوع بوده و نسبت به دیگر جانوران دریایی در برابر گرمایش آب اقیانوس ها مقاوم تر هستند . ایجاد مواد ژنتیکی جدید از طریق پیوند گونه های جدید جلبک ، می تواند به مرجان ها کمک کند تا در محیط گرم شده اقیانوس ها دوام آورده و زنده بمانند . "

بر اساس پژوهش های انجام شده اخیر ، مرجان ها تا صد سال آینده از بین رفته و منقرض خواهند شد . با کمک این تحقیقات جدید و تلاش های جهانی می توان در جلوگیری از نابودی کامل صخره های مرجانی موثر بوده و از انقراض کامل آنها جلوگیری کرد .

علاوه بر این ویلکینسون می گوید : پژوهشگران در زمینه ای جدید کار می کنند تا بتوانند مرجان های مقاوم در برابر حرارت را تولید کرده و بتوانند صخره های مرجانی را بازسازی کنند . در واقع بررسی و مطالعه روش های مختلفی که در آن مرجان ها به تغییرات دمایی واکنش نشان می دهند بسیار با اهمیت بوده چرا که گرمایش اقیانوس ها در حال افزایش است و همچنان ادامه دارد .