دشمن قلب، روغن حیوانی یا گیاهی؟

با ادامه روند از بین رفتن سلول‌های قلبی عضله‌های قلب آسیب می‌بینند. پژوهشگران همچنین این احتمال را می‌دهند که مصرف اسیدهای چرب با پیشرفت بیماری‌های قلبی در مبتلایان به دیابت نوع دوم نیز در ارتباط باشد.

چربی‌ها را می‌توان به دو دسته اشباع و غیر اشباع تقسیم کرد. چربی‌های اشباع در دمای اتاق به صورت جامد هستند. به همین دلیل است که تحت عنوان چربی‌های جامد از آن‌ها یاد می‌شود. آن‌ها اغلب در غذاهای حیوانی از قبیل شیر، پنیر و گوشت وجود دارند. چربی‌های غیر اشباع موجب افزایش کلسترول بد خون می‌شوند.

چربی‌های غیر اشباع در دمای اتاق به شکل مایع هستند. این نوع چربی‌ها بیشتر در روغن‌های گیاهی ، دانه سویا ، تخم مرغ ، گردو و روغن زیتون وجود دارد.  

هر دوی چربی‌های اشباع و غیر اشباع به ازای هر یک گرم، 9 کالری انرژی تولید می‌کنند ولی اثرات این دو بر سلول‌های قلب متفاوت است. چربی‌های اشباع معمولا در روغن‌های حیوانی و چربی‌های غیر اشباع نیز در روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند. به دلیل اثرات متفاوت این چربی‌ها در بدن، توصیه می‌شود که چربی‌های غیر اشباع جایگزین چربی‌های اشباع شوند.

روغن زیتون جایگزین بسیار سالم به جای چربی است. روغن‌های گیاهی (از جمله روغن زیتون) تا حد زیادی از چربی غیراشباع تشکیل شده‌اند. درحالی که روغن‌های حیوانی غنی از چربی نوع اشباع هستند. کربوهیدرات‌ها منبع اصلی تولید انرژی از وعده غذایی معمولی توسط قلب هستند. تحت شرایط گرسنگی، اسیدهای چرب آزاد عمده تولید کننده انرژی هستند. وجود چربی اشباع شده در رژیم غذایی به عنوان مخل سلامت قلب شناخته شده است اما تاثیر آن بر عضله قلب به تازگی  مورد مطالعه قرار گرفته است.

جالب توجه است، در حالی که اسیدهای چرب اشباع روی سلول‌ها اثر سمی دارند، اسیدهای چرب غیر اشباع نه تنها بی‌ضررهستند بلکه از آسیب‌هایی که توسط مصرف چربی‌های اشباع وارد می‌شود محافظت می‌کنند. مطالعات انجام شده در مورد خطوط سلولی نشان می‌دهد که اسیدهای چرب اشباع می‌تواند باعث مرگ سلولی، استرس شبکه آندوپلاسمی و توسعه بسیاری از بیماری‌ها شوند. در مقاله جدیدی که در مجله استرس شبکه آندوپلاستی توسط دی گرایتر منتشر شد، وجود تفاوت‌های قابل توجهی در تجمع اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع  در سلول‌های عضله قلب نشان داده شد و اینکه اسیدهای چرب اشباع با وارد کردن استرس به شبکه آندوپلاسمی این سلوها باعث مرگ آنها می‌شوند اثبات شد.

یک گروه تحقیقاتی از موسسه قلب مونترال کانادا به سرپرستی دکتر نیکولا بوست اثرات اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع را در جذب سلولی، سنتز تری گلیسیرید، توزیع چربی در داخل سلول‌ها، استرس شبکه آندوپلاسمی و مرگ سلول‌ها در عضله های قلب اولیه مورد بررسی قرار دادند. این اولین بار است که فرآیندهای داخل سلول‌های قلب و نقش مهم اسیدهای چرب اشباع در توسعه بیماری‌های قلبی به طور مستقیم بررسی شده است. نیکولا در این باره می‌گوید: «باتوجه به نقش اصلی متابولیسم چربی در توسعه دیابت نوع دوم، یافته‌های به دست آمده حاکی از این است که اسیدهای چرب اشباع ممکن است باعث توسعه بیماری‌های قلبی در مبتلایان به دیابت نوع دوم شود. نتایج به دست آمده و تحقیقات آینده در این مسیر ممکن است درک ما از ارتباط احتمالی بین تجمع چربی در سلول‌های داخل قلبی و توسعه بیماری دیابت را بهبود بخشند.»

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا