زنگ صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی به صدا در آمده است

حالا پس از حمایت مسئولان برای تولید و تجاری‌سازی محصولات ایرانی صدای زنگ آغاز صادرات این محصولات نیز به گوش می‌رسد.

پس از مواجهه با تحریم‌ها و ضرورت اتکا به تولید داخلی، مسئولان کشور به این نتیجه رسیدند که باید از محصولات دانش‌بنیان محققان ایرانی حمایت کرد تا این محصولات بتوانند نیاز بازار داخلی را رفع کنند.

حمایت‌ها در قالب تاکیدات مقام معظم رهبری شکل گرفت تا اینکه حالا در فن‌بازارهای بین‌المللی صدای صادرات این محصولات نیز به گوش می‌رسد.

با توجه به اینکه صادرات محصولات دانش بنیان محرک اصلی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است و تاثیر زیادی در بالا رفتن کیفیت محصولات این شرکت‌ها دارد برگزاری فن‌بازارهای بین‌المللی در این زمینه بسیار موثر است زیرا محققان شرکت‌های دانش‌بنیان را هم با شرایط صادرات محصول و چگونگی تعامل با شرکت‌های خارجی آشنا می‌کند.

به طور مثال در حاشیه پانزدهمین اجلاس روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر فن‌بازاری متشکل از محصولات دانش‌بنیان ایرانی در منطقه آزاد بندر انزلی دایر شده است که فرصت‌های اقتصادی و تجاری را برای محققان دانش‌بنیان کشور فراهم می‌کند.

برگزاری این‌گونه فن‌بازارها با هدف بسترسازی برای معرفی و عرضه فناوری‌ها و توانمندی‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف تخصصی و ایجاد فضای مناسب برای تجاری‌سازی از طریق ارائه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری انجام می‌شود و به محققان این امکان را می‌دهد که محصولات خود را در بازار‌های بین المللی نیز عرضه کنند.

حضور  ۱۱ پارک علم و فناوری کشور، ۴ مرکز رشد،  ۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی و بیش از ۷۰ شرکت فناور و دانش بنیان که آماده ارائه بیش از ۱۰۰  ایده، محصول یا خدمت فناورانه است می‌تواند زمینه‌ساز حضور پارک‌های علم و فناوری تمام استان‌های کشورمان در فن‌بازارهای بین المللی آینده باشد.

حضور نمایندگان کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه و فعالان اقتصادی این کشورها، فرصتی مناسب برای ارائه منتخبی از توانمندی‌های فناوری کشور در حوزه دانش بنیان است.

 افزایش قدرت رقابت و رشد شرکت‌های متکی بر دانش، کمک به جذب دانش فنی و سرمایه‌های داخلی و بین المللی، افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکت‌های فناور داخلی در مرحله بین المللی، تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش‌های تحقیقاتی تولیدی و خدماتی جامعه از جمله مهم‌ترین اهداف این فن بازارها به شمار می‌رود ولی با توجه به ضرورت مدیریت هوشمند در صادرات، نباید در بخش مدیریت، ساماندهی و هدایت شرکت های تجاری به صورت مقطعی عمل کنیم و برگزاری اینگونه فن‌بازارهای بین‌المللی باید ادامه یابد.

البته صادرات محصولات دانش بنیان یک مبحث جدید در حوزه صادرات کشور است که نیاز به ضوابط و قوانین خاص خود دارد به همین دلیل باید با ادبیات و قوانین خاصی، توسعه صادرات را پیگیری کنیم و از همین رو مسئولان کشور به دنبال تدوین ساز و کارهای صادرات محصولات دانش بنیان هستند.
ولی با توجه به سن کم پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ما، محصولات دانش بنیان ایرانی که به کشورهای مختلف صادر شده‌اند کم نیستند و تعداد آن‌ها نشان از برنامه‌ریزی منسجم ایران برای در اختیار گرفتن بازار فناوری‌های نوین سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه دارد.

این محصولات که با استفاده از تکنولوژیهای روز تهیه می شوند روز به روز کاربردهای بیشتری در کشورهای مختلف پیدا می‌کنند و اقتصاد کشورها را رقم می‌زند کشور ما نیز روز به روز برای خودکفایی در این زمینه فعال‌تر می‌شود.

دکتر مجید متقی طلب/ رئیس دبیرخانه فن بازار جمهوری اسلامی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا