کاهش مهارت های تفکر انتقادی در خلبانان

 بسیاری از این نگرانی ­ها درباره مهارت­های دستی ایشان در اجرای کنترل هواپیما است. پژوهش تازه ­ای در زمینه­ی عوامل انسانی/ ارگونومی نشان می ­دهد که مهارت­های فکری خلبانان در اتاقک­های خودکار امروزی، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند؛ مهارت ­هایی مانند ناوبری و هدایت، حفظ آگاهی از وضعیت پرواز و تشخیص موقعیت­های سخت و دشوار. در پژوهشی تازه منتشرشده در مجله​ی هیومن فکتورز (Human Factors)، پژوهشگران اثرات استفاده ­ی طولانی مدت از سیستم­های هدایت خودکار بر توانایی خلبانان در انجام این وظایف مهم را مورد مطالعه قرار داده ­اند.

استیو کازنر (Steve Casner)، پژوهشگر مرکز پژوهشی ایمس (Ames Research Center) در ناسا، می ​گوید: افزایش اتوماسیون و خودکارسازی اتاقک­های خلبانی هواپیماها باعث نگرانی گسترده ­ای در میان خلبانان و خطوط حمل و نقل هوایی شده است. هنگام وقوع مشکل در سیستم­های کامپیوتری، خلبان­ها هنوز به مهارت­های به اصطلاح «قدیمی ​شده» برای کنترل هواپیما نیاز دارند. به نظر می­ رسد با گسترش سیستم ­های خودکار این مهارت­ها در حال از بین رفتن​ اند.

مطالعه­ی اخیر کازنر و همکارانش بر روی 16 خلبان باتجربه در هنگام انجام تمرین در محیطهای مجازی پروازی عادی و غیرعادی در شبیه­ ساز بوئینگ 100- 747 صورت پذیرفته است. در این مطالعه سطوح متفاوتی از اتوماسیون برای خلبانان در نظر گرفته شده بود تا پژوهشگران به درجه ­بندی عملکرد خلبان­ها بپردازند. خلبان­های مشارکت کننده در پژوهش نیز درباره­ ی تفکراتشان در حین پرواز، به ارایه گزارش می پرداختند.

بنا بر نتایج این پژوهش مهارت­هایی مانند پویش ابزار و کنترل سکان به رغم به کار گرفته نشدن در مدت زمانی طولانی در خلبان​ها بدون خدشه باقی مانده است. با این حال مطالعات به طور قابل توجهی، نشان داد که خلبان­ها در شرایط حساس اغلب در کشاکش و تقلای حفظ آگاهی خود از موقعیت هواپیما و  شرایط پرواز هستند؛ به ویژه در مواقع حساس غیر فعال شدن GPS، نقشه ­ی جغرافیایی و یا پدید آمدن مشکلاتی که سیستم خودکار قادر به راهنمایی نیست و رفع آن مشکلات نیازمند عیب​ یابی است. علاوه­ بر این، آن دسته از خلبان­هایی که برای انجام این وظایف بسیار به کامپیوترها و سیستم­های خودکار متکی بودند و در طول پرواز بر جریان افکار خود کنترلی نداشتند، بیشتر در معرض خطر ضعف مهارت­های شناختی بوده​ اند.

به گزارش پژوهشکده علوم شناختی،به نظر کازنر نتایج به ما نشان می ­دهد که ما باید کمتر نگران کارهایی باشیم که خلبانان به شیوه​ای دستی در اتاقک خلبانی انجام می­ دهند، و در عوض باید نگران آن دسته از فعالیت­هایی باشیم که ایشان با ذهن خود انجام می ­دهند. در حال حاضر شاید چالش اساسی ما در آماده نگه­ داشتن مهارت­های شناختی حفظ توجه مستمر و دقیق خلبان به کارهایی است که رایانه​ ها در راهبری هواپیما در طول پرواز انجام می​ دهند.

منیع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا