مغز انسان چگونه اصوات را تحلیل می کند؟

در مطالعات جدید دانشمندان برای کشف ساختار شنوائی انسان ،  مشخص شد که در زمان شنیدن صداهای مختلفی مانند صدای پا یا صدای ضربات یک دارکوب بر تنه درخت ، ساختار ریتمی آن صوت ، به صورت برجسته ای در مغز دریافت می شود .

در همین زمینه میشائیل وهر Michael Wehr از پژوهشگران دانشگاه اورگون University of Oregon اعلام کرد : "   حتی وقتی  که ساختار زمانی صدا کمتر آشکار است ، به عنوان نمونه صدای ناشی از صحبت کردن انسان ها ،  اطلاعات بسیار مهم و متنوعی توسط سیستم اعصاب منتقل خواهد شد . "   در حقیقت زمانی که یک صدا توسط انسان شنیده می شود ، سلول های عصبی موجود در منطقه قشر زیر سطحی مغز ، در هماهنگی با ساختار ریتمیک صدا ، کد های ساختار اصلی آن را دقیقا همزمان با تولید صدا ، ایجاد می کنند . همزمان با حرکت اطلاعات به سمت بخش شنوائی کورتکس مغز ، روند بازسازی صدا ها دچار دگر دیسی و تغییر می شود .

به گفته میشائیل وهر : " در مغز انسان یک تغییر تدریجی به سمت سلول های عصبی ، با استفاده از یک سیستم کاملا متفاوت برای رمزگذاری اطلاعات وجود دارد . "

پژوهشگران همچنین دریافتند که در سلول های عصبی بخش مربوط به شنوائی در تالاموس مغز ، این اطلاعات به صورت کد های دائمی تبدیل می شوند . تالاموس مغز صداهای شنیده شده توسط گوش را تقویت کرده و به بخش شنوائی ارسال می کند . در ادامه ،  نورون ها در هماهنگی با منبع تولید صدا ، به ارائه و تکرار دقیق ساختار صدا در همان لحظه می پردازند . با این وجود ، در قشر شنوائی کورتکس ، نیمی از سلول های عصبی از انواع خاص کد ها استفاده می کنند که قادر به انتقال صدا بر اساس میزان چگالی آن و منبع صوتی در زمان دقیق هستند .

پیش از این متخصصان علوم اعصاب بر این باور بودند که انتقال از مرحله کد گذاری موقتی به کد گذاری دائمی ، مرز بین ادراک نوع زیر و بم صدا ها است .

وهر در این رابطه توضیح داد : " سلسله صداهای ریتم دار آهسته و سلسله صداهای ریتم دار سریع ، در مغز طی دو فرایند متفاوت تجربه و کد گذاری می شوند . "