واقعی سازی در بالاترین سطح هوش مصنوعی

به طور کلی انسانها برای مشاهده و درک اشکال سه بعدی مشکلی ندارند. مغز انسانها به راحتی این تصاویر را تجزیه و تحلیل کرده و به درک روشنی از آنچه چشمها می بینند می رسد. اما درخصوص رایانه ها چه می توان گفت و آیا آنها نیز به همین راحتی چنین تصاویری را درک می کنند؟

رایانه ها تجربه ای در دنیای واقعی ندارند و در واقع آنها آنقدر هوشمند نیستند که بتوانند همچون انسان به درک روشنی از تصاویر سه بعدی دست یابند. اکنون دانشمندان به یک نوآوری جالب توجه در این خصوص نزدیک شده اند که چنین درکی را حتی برای رایانه ها هم ممکن می سازد.

آنها این کار را با آموزش الگوریتمی مخصوص به هوش مصنوعی آغاز کرده اند که تصاویر سه بعدی را همچون سطوح دو بعدی درک و پردازش می کند. دانشمندان نشان داده اند که پس از تمرینهای بیشتر، رایانه می تواند تصاویر سه بعدی از اشیای مختلف را به تصاویر دو بعدی ترجمه و تفسیر کند.

دانشمندان از این نوآوری برای بازسازی خودروها، هواپیماها و دست در هر وضعیت قابل تصوری استفاده کرده اند.

این برنامه جدید که SurfNet نام دارد به شدت مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. آنها می گویند که این یک نگرش جدید در دنیای رایانه محسوب می شود که در آینده کاربردهایی نظیر طراحی اشیا برای دنیای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی خواهد داشت. همچنین از این طریق می توان نقشه های سه بعدی دقیقی از فضاهای مختلف طراحی کرد که روباتها بتوانند از این طریق اقدام به مسیریابی کنند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : sciencemag

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا