تفاهم‌نامه مسئولیت اجتماعی به سود سلول های بنیادی

مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز مؤسسه محک با حضور اعضای هیأت امنا و هیأت مدیرۀ این مؤسسه، دکتر کاظمینی رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، دکتر کامران‌زاده دبیر شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، دکتر جمالی مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، اعضای هیأت مدیره و مدیران ارشد شرکت‌های «بهمن موتور» و «بهمن دیزل»، جمعی از فعالان حوزه اقتصادی کشور و همچنین تعدادی از نیکوکاران و خیرین افتتاح شد.

این مرکز به‌عنوان نمادی از اتحاد و همگرایی اهداف یک سازمان مردم‌نهاد با بخش خصوصی است و مشخصاً در جهت پیش‌بردن فرآیند درمان سرطان در کودکان نیازمند به پیوند تأسیس شده است.

بخش‌های خصوصی مرتبط با عقد این تفاهم‌نامه، شرکت‌های «بهمن موتور» و «بهمن دیزل» هستند.

براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد که شرکت‌های بهمن موتور و بهمن دیزل به مدت یک سال، مبلغی ثابت و مشخص از محل فروش خودروهای خود، به انجام آزمایش‌هایی برای ایجاد اولین مرکز غیرانتفاعی پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در بیمارستان محک اختصاص دهند که این آزمایش‌ها شامل تعیینHLA  پنج هزار نمونه مربوط به داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز است.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها، از جستارهای «اخلاق کسب و کار» است که به نقش شرکت‌ها درحوزه اجتماع می‌پردازد. مسئولیت اجتماعی شرکتی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسان‌ها و محیطی است که شرکت در آن فعالیت می‌کند و این مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر می‌رود. مسئولیت اجتماعی شرکت در تعریفی روشن‌تر این گونه مشخص شده است: «مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیت‌هایی است که پیش‌برندۀ سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته می‌دارد.»

 

سلول بنیادی یا یاخته بنیادی، سلولی با توانایی تقسیم بسیار بالاست که هنوز تقسیم نشده است. در پستانداران دو نوع گسترده از سلول‌های بنیادی وجود دارد: سلول بنیادی جنینی، که از تودۀ سلولی داخلی بلاستوسیست جدا هستند، و  سلول‌های بنیادی بالغ که در بافت‌های مختلف یافت می‌شوند. در موجودات بالغ، یاخته‌های بنیادی و نیایاخته‌ها به عنوان یک سیستم تعمیر برای بدن و بازسازی بافت‌های بالغ عمل می‌کنند. از بُن‌یاخته‌ها می‌توان در تولید یاخته‌ها و نهایتاً بافت‌های مختلف نیز استفاده کرد. امروزه استفاده از این یاخته‌ها جهت ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در حال گسترش است. منابع اصلی یاخته‌های بنیادی شامل: مغز استخوان، بند ناف، پالپ دندان، بعضی بافت‌های چربی و جفت هستند.

 

 

غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا