موشک V2 شاهکار تکنولوژی آلمانی

26 جولای 1944، یعنی درست 73 سال پیش از امروز، موشک V2 آلمانی‌ها که در زمان خود یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شد به خاک انگلستان اصابت کرد.

تکنولوژی پیشرفتۀ به‌کارگرفته‌شده در موشک V2 بسیار فراتر از دانش آن زمان بود. درواقع این موشک، اولین موشک بالستیک ساخت بشر است که می‌توانست از جو زمین خارج شود و بدون استفاده از سوخت و با قوانین بالستیکی، مسیر خود را طی کند و سپس دوباره وارد جو زمین شود و به سمت هدف خود حرکت کند.

طولانی شدن جنگ جهانی برای آلمان در جبهۀ گسترده شرق و غرب، ضرورت ساخت سلاح‌های دوربُرد را برای این کشور ایجاب کرد. آلمان در برنامه‌های سری خود ساخت این سلاح‌ها را هدف قرار داد و در ابتدا موفق به ساخت موشک V1 شد.

موشک V1 به یک هواپیمای جت بدون سرنشین شباهت داشت که در ارتفاع پایین پرواز و به هدف اصابت می‌کرد. این موشک می‌توانست ۸۵۰ کیلوگرم مواد منفجره را با خود حمل کند، اما مشکل اصلی آن ایجاد سر و صدای زیاد و ارتفاع پایین پرواز بود. حرکت در ارتفاع پایین به دشمن این فرصت را می‌داد که موشک را با هواپیماها و توپ‌های ضدهوایی هدف قرار دهد.

موشک V1 در نوع خود یک سلاح جنگی پیشرفته بود که توانست ترس بر اندام متفقین اندازد اما به دلیل محدودیت‌هایی که داشت مطلوب آلمان‌ها نبود. بنابراین در راستای رسیدن به یک نمونه پیشرفته‌تر، آلمان‌ها به کمک دانشمند موشکی خود «فون براون» که یکی از اعضای ارشد اس‌اس بود، به طراحی موشک V2 دست یافتند.

اولین آزمایش موفق از موشک V2 در سال 1942 به ثبت رسید. سرویس‌های جاسوسی انگلستان و آمریکا این خبر را به لندن مخابره کردند و به این ترتیب، غرب از وجود سلاحی فوق سری آگاه شد که می‌توانست از خاک آلمان تا اهداف دور از دسترس حرکت کند.

برای مقابله با این اختراع پیشرفته و متوقف کردن روند ساخت آن، متفقین از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ تمام مناطقی را که احتمال می‌دادند آلمان‌ها در آنجا مشغول ساخت این سلاح هستند، بمباران‌های سنگین کردند. اما آلمانی‌ها توانستند حدود 6 هزار موشک V2 بسازند.

شاید به این دلیل این موشک در جریان جنگ جهانی دوم کمک بزرگی به آلمان نکرد که دیر آماده بهره‌برداری شد. اما بعد از پایان جنگ و زمانی که طرح‌های آن در اختیار شوروی و آمریکا قرار گرفت، شاهد فصل جدیدی از استفاده از این موشک هستیم.  

بعد از شکست آلمان‌ها، فون براون دانشمند موشکی آلمان که با نبوغ مهندسی خود به ساخت موشک V2 دست یافته بود، به‌همراه تمام تجهیزات و طرح‌های این موشک به آمریکا رفت و تبدیل به یک دانشمند موشکی آمریکایی شد.

این موشک V2 بود که رؤیای اکتشاف فضا را محقق کرد و آمریکایی‌ها با استفاده از همین موشک آلمانی، اولین انسان‌هایی بودند که در سال 1946 به فضا رفتند و از آن‌جا عکس‌های خود را به زمین ارسال کردند.

11 سال بعد از این تجربه بزرگ بود که اسپوتنیک توسط مهندسان روسی به فضا ارسال شد. اسپوتنیک اولین ماهواره ساخت بشر است که در سال 1957 به فضا پرتاب شد.

موشک V2 توسط آلمان‌ها با اهداف کاملاً نظامی در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شد اما در عمل، بیشتر از آنکه در راستای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرد دریچه‌ای به گسترش دانش فضایی بشر گشود. موشک V2 راه بشر را به خروج از جو زمین باز کرد و به افسانه اکتشاف فضا واقعیت بخشید.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا