تصفیه هوا با پوشش سیمانی

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که سیمان قادر به جذب دی اکسید گوگرد (sulfur dioxide) که یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده آلودگی های هوا است بوده و به این ترتیب استفاده گسترده از آن می تواند منجر به تمیز تر شدن هوای شهرها شود. به باور کارشناسان استفاده از این ماده می تواند گامی بلند در راستای استفاده از ملات ها برای کاهش آلودگی هوا محسوب شود.

علی رغم این مساله که کارخانه های تولید سیمان خود از عوامل تولید آلاینده های جوی محسوب می شوند، استفاده از پوشش سیمانی در سطح شهر ها می تواند منجر به جذب آلاینده ها و کاهش آلودگی هوا شود. پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند که استفاده از ضایعات بتونی ناشی از تخریب ابنیه نیز می تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از مرگ های زودرس در سراسر جهان احتمالا به کمبود هوای پاک و آلودگی هوا مرتبط هستند. از سوی دیگر دی اکسید گوگرد یکی از مهمترین الاینده های جوی در سراسر جهان محسوب می شود که عمدتا توسط نیروگاه ها تولید و در اتمسفر پخش می شوند.

کارخانه های سیمان سازی نیز نقش مهمی در تولید دی اکسید گوگرد داشته و حدود 20 درصد از این ماده سمی توسط کارخانه های فوق تولید می شود. در همین رابطه دکتر آلکس اورلف (Alex Orlov) استاد یار رشته مهندسی شیمی و مواد در دانشگاه استونی بروک (Stony Brook University) اعلام کرد: «علی رغم این مساله که کارخانه های تولید سیمان خود از عوامل تولید آلاینده های جوی محسوب می شوند، استفاده از پوشش سیمانی در سطح شهر ها می تواند منجر به جذب آلاینده ها و کاهش آلودگی هوا شود. ما در تحقیقات جدید خود دریافتیم که استفاده از ضایعات بتونی ناشی از تخریب ابنیه نیز می تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.»

وی با تاکید بر این موضوع که سیمان از جمله یکی از مواد پر مصرف در سراسر دنیا محسوب شده و قیمت ارزانی دارد اعلام کرد: «استفاده از موادی که در ساخت آن ها آلودگی هوا ایجاد شده و بهره برداری دوباره از این مواد برای کاهش آلاینده های جوی و راه حلی زیست محیطی می تواند یک استراتژی مفید در طراحی شهری و مدیریت ضایعات محسوب شود.»

البته به گفته این استاد رشته شیمی و مهندسی مواد، هر چه از میزان عمر سیمان گذشته باشد قابلیت جذب آلاینده های جوی در آن کاهش پیدا کرده و در این میان استفاده از ضایعات و نخاله های سیمانی در ساخت ابنیه جدید به دلیل ارائه سطوح جدید به این ماده می تواند مجددا قدرت جذب آلاینده های جوی را در سیمان افزایش دهد. در این تحقیقات پژوهشگران از انواع مختلف سیمان و مصالح مبتنی بر سیمان استفاده کرده و آن ها را تحت آزمایش قرار دادند. در این مطالعات برای تشخیص و شناسائی میزان دقیق قدرت جذب دی اکسید گوگرد در سطوح مختلف از اسپکتروسکوپ تبدیل اشعه مادون قرمز (DRIFTS) و طیف سنج  جذب اشعه ایکس  (XANES) استفاده شد.

در این مطالعات علاوه بر دانشگاه استونی بروک، آزمایشگاه ملی بروکاوان (Brookhaven National Laboratory)، مرکز نانو مواد کاربردی (Center for Functional Nanomaterials) و دانشگاه ملی سنگاپور نیز مشارکت داشتند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی مهندسی شیمی (Journal of Chemical Engineering) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

فاطمه کردی

منبع: futurity.org

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا