عنکبوت هری‌پاتر در ایران

به نقل از پایگاه خبری «لایو ساینس»، علیرضا زمانی، پژوهشگر دانشگاه تهران گفته است که شخصیت خیالی عنکبوت غول‌پیکر در مجموعۀ هری‌پاتر که آراگوگ نام دارد، با الهام از آناتومی عنکبوت‌های گرگی طراحی شده است.

او گونۀ جدید عنکبوت‌های گرگی را که در ایران کشف‌شده، بسیار شبیه به عنکبوت خیالی مجموعۀ هری‌پاتر توصیف کرده و توضیح داده است که به دلیل همزمانی کشف این عنکبوت با بیستمین سالگرد ساخت این مجموعه فیلم‌، محققان تصمیم گرفتند که این گونه را «آراگوگ» نام‌گذاری کنند.

این گونۀ جدید عنکبوت با نام Lycosa Aragog ، یک عنکبوت ماده است که در منطقه‌ای کوهستانی در استان کرمان توسط علیرضا نادری کشف شده است.

 

مشخصات ظاهری این عنکبوت به این شرح است:

طول بدنش بدون در نظر گرفتن پاها، 2.6 سانتیمتر است. قسمت بالای بدن را دو ردیف موی سیاه و سه ردیف موی سفید پوشانده است. همچنین زیر شکم این جانور دارای پوشش موی سیاه و سفید است. روی قسمت‌های جانبی دهان این عنکبوت پوششی از موهای سیاه قرار گرفته که ظاهری متفاوت به او می‌دهد. این جانور دارای 8 چشم است که چهارتای آن‌ها پردۀ درخشانی در پشت شبکیه دارند. در نتیجۀ تابش نور به چشم‌ها، پردۀ درخشان پشت شبکیه، پرتوهای نور را روی شبکیه بازتاب می‌دهند و این اتفاق باعث درخشش چشم‌های این عنکبوت در تاریکی می‌شود. این ویژگی، موجب ایجاد شباهت زیادی بین چشم‌های این جانور با چشم‌های گربه شده است.

به گفتۀ پژوهشگران، این عنکبوت در حدود 3 سال عمر می‌کند و در طول عمر خود هرگز تار نمی‌تند. روزها را در مخفی‌گاه خود سپری کرده و شب‌ها به شکار می‌رود.

در مقایسه با سایر انواع عنکبوت‌ها، این عنکبوت از قدرت بینایی بالایی برخوردار است.

این عنکبوت تخم‌هایش را درون بدن خودش حمل می‌کند و پس از تولد نوزادان، مادر به مدت چند هفته مسئولیت تغذیۀ آن‌ها را بر عهده می‌گیرد و فرزندانش را در پشت خود جابه‌جا کرده و گاهی زیر نور آفتاب قرار می‌دهد تا رشد بهتری داشته باشند.

نشریۀ Zootaxa  گزارش کامل این پژوهش را به چاپ رسانده است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا