کشف ماده ای جدید از ذرات در سرن

دنیای فیزیک شاهد کشف یک ذره سنگین دوگانه و جدیدی است که توسط پژوهشگران آزمایشگاه LHCb در مرکز اتمی سرن یا بزرگترین مرکز ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی کشف شده است. این ذره حیرت انگیز با نام Xicc معرفی شده است. فیزیکدانان اعتقاد دارند این یافته می تواند ما را در درک بهتر  یکی از چهار نیروی اساسی که جهان را اداره می کند، یاری کند.

Xicc  یک باریون baryon از خانواده ذراتی است که بیشتر مواد از ان تشکیل می شوند و شامل پروتون و نوترون است. تمام باریون ها از سه کوارک (quark) تشکیل می شوند که نوعی از ذرات بنیادی متشکل از شش ترکیب مختلف است.

به گفته کارشناسان، مرکز پژوهش های اتمی سرن بزرگترین آزمایشگاه فیزیک هسته ای در جهان محسوب می شود که بیش از ده هزار دانشمند مختلف از گوشه و کنار جهان با این آزمایشگاه همکاری می کنند.  Xicc  یک باریون baryon از خانواده ذراتی است که بیشتر مواد از آن تشکیل می شوند و شامل پروتون و نوترون است. تمام باریون ها از سه کوارک (quark) تشکیل می شوند که نوعی از ذرات بنیادی متشکل از شش ترکیب مختلف است. این نظریه همچنین اعلام می کند که امکان ترکیب این شش ترکیب برای ساخت یک میزبان باریونی امکان پذیر است اما بسیاری از این ترکیبات هنوز در دنیای واقعی مشاهده نشده اند.

در همین رابطه ابوالحسن جواهری فیزیکدان ایرانی – آمریکائی، از پژوهشگران دانشگاه مریلند و اعضای این تیم تحقیقاتی در مرکز اتمی سرن اعلام کرد : «بدیهی است که  بخواهیم تمامی این حالت های مواد را کشف و تصویری جامع از آن ها داشته باشیم. این کشف به معنی نمایش بعد جدیدی در فیزیک نیست اما می تواند به تکمیل تصویر مدل کوارک کمک کند. این کشف همچنین قادر به حل بخشی از معماهای کشف نشده فیزیک نیز خواهد بود. »

این یافته جدید فیزیکدانان بسیار هیجان انگیز است زیرا برای نخستین بار وجود دو کوارک سنگین تر تائید شده است. کوارک سوم نیز جز اصلی سازنده کوارک محسوب می شود. این موضوع به منزله این است که بر خلاف دیگر باریون ها که در آن سه کوارک به طور مساوی در اطراف یکدیگر به چرخش مشغول هستند، در Xicc   دو کوراک در مرکز قرار داشته و کوارک سوم به دور آن ها می چرخد.

پژوهش های مربوط به آزمایشگاه فیزیک سازمان تحقیقات هسته ای اتحادیه اروپا European Organization for Nuclear Research که به اختصار CERN نامیده می شود، در حوزه فیزیک اتمی دارای اهمیتی بسیار زیاد است.

ابر دستگاه برخورد دهنده هادرونی The Large Hadron Collider که بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم یا atom-smasher  در سراسر جهان محسوب می شود در مرکز پژوهش های اتمی سرن فعال است.

گفتنی است بزرگترین دستگاه تجزیه و درهم شکننده اتم جهان به دلیل مسائل امنیتی و جلوگیری از انتشار تشعشعات مضر، در تونلی به عمق بیست و هفت کیلومتر در مرز بین سوئیس و فرانسه قرار دارد.

احسان محمدحسینی