آیا ماهوارۀ «مصباح» به موزه می‌رود؟

 

طبق توضیحات دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژۀ ساخت ماهوارۀ مصباح از 14 سال پیش آغاز شد و تقریباً 10 سال پیش به پایان رسید؛ اما متأسفانه دولت قبل بدون تضمین‌های لازم و تحقیقات کافی این ماهواره را از کشور خارج و برای پرتاب به ایتالیا منتقل کرد. ماهوارۀ «مصباح» در ایتالیا دچار مشکلاتی شد که منجر به کنار گذاشته شدن آن و حذف برنامۀ پرتاب شد.

واعظی در ادامۀ توضیحات خود افزود که ماهواره‌ها به‌طور کلی و ماهواره‌های آزمایشی به‌طور خاص، برای رسیدن به مرحلۀ پرتاب باید ابتدا از مراحلی بگذرند و اطلاعات خود را به زمین ارسال کنند تا بر اساس این اطلاعات مخابره‌ شده، متخصصان وارد ساخت مرحلۀ بعدی شوند. اما در مورد ماهوارۀ مصباح، به دلیل طولانی شدن مرحلۀ اول، دولت گذشته تصمیم گرفت که در طی اقداماتی جدید، ماهوارۀ «مصباح 2» را بسازد.   

به گفتۀ وزیر ارتباطات، در ادامۀ اقدامات دولت قبل و تلاش‌های دولت فعلی، با کمک پرتابگرهای بومی، هم‌اکنون ماهوارۀ آزمایشی و سنجشی دیگری که بسیار پیشرفته‌تر از ماهوارۀ مصباح است، ساخته شده است.

واعظی، تصمیم‌گیری دربارۀ بررسی امکان بهره‌برداری از ماهوارۀ «مصباح» و یا انتقال آن به موزه را به زمان بازگشت این ماهواره به داخل کشور موکول کرد.

او گفت که در مورد بازگشت ماهوارۀ مصباح به کشور مذاکراتی از طریق وزارت خارجه داشته‌ایم و برگرداندن این ماهواره را پیگیری کرده‌ایم اما هنوز موفقیتی در این زمینه به دست نیاورده‌ایم. با این وجود همچنان در تلاش هستیم و ناامید نخواهیم شد.

وزیر ارتباطات اعلام کرد، زمانی که ماهوارۀ مصباح وارد ایران شود متخصصان و سازندگان این ماهواره تصمیم خواهند گرفت که با توجه به ساخت چند ماهوارۀ سنجشی دیگر بعد از مصباح، آیا از نظر فنی پرداخت هزینۀ بالا برای این ماهواره به صرفه است یا بهتر است تصمیم دیگری در مورد آن گرفته شود. به عنوان مثال یکی از پیشنهادها می‌تواند این باشد که قطعات و قسمت‌هایی از ماهوارۀ مصباح که مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند را در ماهوارۀ سنجشی در حال ساخت که در مرحلۀ 80 تا 90 درصدی پایان کارش است استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف نهایی سیاست‌های دولت فعلی را رسیدن به ساخت ماهوارۀ سنجشی بومی عنوان کرد و گفت که در این راه، از تمام کارهایی که در دولت‌های گذشته توسط دانشمندان و متخصصان انجام شده است، بهره خواهیم گرفت.

غزال غضنفری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا