پنجره های هوشمندی که برق تولید می کنند

این دسته از پنجره ها که می توان آنها را پیشرفته ترین نوع پنجره ها در دنیا به شمار آورد تفاوتهای زیادی با نمونه های فعلی دارند. به طور کلی عملکرد چنین پنجره هایی مستلزم استفاده از برق است. بنابراین نه تنها ساخت آنها فرآیندی دشواری است بلکه نصب این پنجره ها در ساختمانهای امروزی پیچیدگیهای خاص خود را دارد.

اما حالا فناوری جدیدی در زمینه سلولهای خورشیدی ارایه شده که پیش بینی می شود این پیچیدگی به روندی ساده تبدیل شود.

محققان دانشگاه پرینستون نوع جدیدی از پنجره هوشمند را ساخته اند که یک ویژگی مهم دارد: این فناوری به صورت خودکار برق مورد نیازش را تأمین می کند و این یعنی چنین پنجره ای ارزان قیمت بوده و به کارگیری آن در پنجره های فعلی کار ساده ای به نظر می رسد.

آنچه که این محققان ساخته اند مجهز به سلولهای خورشیدی است که نور نزدیک به ماورای بنفش خورشید را جذب می کند.

به گفته این محققان، نور خورشید ترکیبی از پرتوی الکترومغناطیسی متشکل از پرتوهای نزدیک به ماورای بنفش، نور قابل رؤیت و انرژی مادون قرمز یا حرارات است.

آنها با آگاهی از این واقعیت، به دنبال توسعه فناوری پنجره های هوشمندی بوده اند که به صورت دینامیک میزان نور و حرارت ناشی از پرتوهای خورشیدی را که وارد ساختمان می شود کنترل می کند. بدین ترتیب هزینه ای که برای مصرف انرژی در ساختمانها پرداخت می شود کاهش قابل توجهی یافته و در عین حال فضای زندگی به محیطی مناسبتر تبدیل می شود.

محققان این فناوری جدید را به عنوان مدیریت هوشمندانه تمام طیف نور خورشید ارزیابی می کنند.

 

مترجم: مهدی  پیرگزی

منبع : sciencedaily

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا