اگر نگران این هستید که گاهی رفتار پرخاشگرانه دارید، ممکن است بتوانید تا حدی آرامش خود را بازیابید.بر اساس پژوهشها، یک مکمل وجود دارد که میتواند پرخاشگری را بهطور قابل توجهی کاهش دهد.
به گزارش سیناپرس، راهحل پیشنهادی، طبق شواهد، افزودن اسیدهای چرب امگا-۳ به رژیم غذایی است.این اسیدهای چرب که بهصورت مکملهای غذایی (مانند کپسولهای روغن ماهی) در دسترس هستند و به بهبود سلامت جسمی و روانی کمک میکنند، ممکن است بتوانند میزان پرخاشگری را کاهش دهند؛ موضوعی که یک مطالعه در سال ۲۰۲۴ به آن اشاره کرده است.
این یافتهها تصادفی نیستند: امگا-۳ پیشتر با پیشگیری از اسکیزوفرنی نیز مرتبط دانسته شده و تصور میشود بخشی از رفتارهای پرخاشگرانه و ضد اجتماعی به کمبودهای تغذیهای مرتبط باشد.
آنچه میخوریم میتواند بر شیمی مغز تأثیر بگذارد.
پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در یک فراتحلیل، مطالعات قبلی درباره اثر مکمل امگا-۳ بر پرخاشگری را بررسی کردند. این تحلیل شامل ۲۹ کارآزمایی تصادفی کنترلشده با مجموع ۳۹۱۸ شرکتکننده بود.
در مجموع این آزمایشها، یک اثر کوتاهمدت اما قابل توجه مشاهده شد که معادل کاهش تا ۲۸ درصدی پرخاشگری در متغیرهای مختلف بود (از جمله سن، جنسیت، تشخیص پزشکی و مدت و دوز درمان).
آدریان رین عصبشناس جرمشناسی می گوید: فکر میکنم زمان آن رسیده است که از مکمل امگا-۳ برای کاهش پرخاشگری چه در سطح جامعه، چه در کلینیک یا حتی نظام عدالت کیفری استفاده شود.
این آزمایشها بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۴ انجام شده و بهطور میانگین ۱۶ هفته طول کشیدهاند. شرکتکنندگان شامل گروههای سنی مختلف از نوجوانان تا افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله بودهاند.
کسانی که مکمل دریافت کردند، تا ۲۸ درصد کاهش در پرخاشگری نشان دادند.این کاهش شامل هم پرخاشگری واکنشی (در پاسخ به تحریک) و هم پرخاشگری برنامهریزیشده بوده است.
پژوهشگران معتقدند ممکن است امگا-۳ از طریق کاهش التهاب و کمک به عملکرد بهتر مغز، در تنظیم رفتارهای پرخاشگرانه نقش داشته باشد.
اگرچه هنوز پرسشهای زیادی بیپاسخ مانده، اما نتایج نشان میدهد بررسیهای بیشتر در این زمینه ارزشمند است.
در نهایت، پژوهشگران تأکید میکنند امگا-۳ «راهحل جادویی» برای خشونت نیست، اما میتواند اثر کمکی داشته باشد. این تحقیق در مجله Aggression and Violent Behavior منتشر شده است.
مترجم:امیرحسین فتائی

