روزی به نام "مثلث مرجانی"

هدف از این اقدام که تنها با فاصله یک روز پس از روز جهانی اقیانوس ها برگزار می شود، جلب توجه جامعه جهانی و بالا بردن آگاهی عمومی در مورد لزوم حفاظت از اقیانوس ها و بویژه مثلث مرجانی به عنوان یکی از منحصربفردترین ذخیره گاه های مرجانی و تنوع زیستی دریایی جهان است.

مثلث مرجانی کجاست؟

مثلث مرجانی (Coral Triangle) یک محدوده جغرافیایی است که مناطق پهناوری واقع در امتداد خط استوا و تلاقی اقیانوس آرام غربی و هند را در بر می گیرد.

منطقه انحصاری اقتصادی 6 کشور اندونزی، مالزی، فیلیپین، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان و تیمور شرقی (CT6) در این ناحیه واقع شده است.

تحقیقات گسترده علمی نشان می دهند، مثلث مرجانی یکی از اصلی ترین ذخیره گاه های تنوع زیستی جهان است و 76 درصد گونه های مرجانی، 37 درصد گونه های ماهیان صخره های مرجانی، 53 درصد صخره های مرجانی جهان در این منطقه هستند.

در عین حال، این ناحیه یکی از بزرگترین مناطق صید ماهی تن در جهان محسوب می شود. منابع عظیم دریایی در کنار جاذبه های گردشگری مثلث مرجانی، زندگی 363 میلیون نفر از ساکنان این 6 کشور و حتی کشورهای خارج از منطقه را تأمین می کند.

مثلث مرجانی در مثلث خطر

گرم شدن، اسیدی شدن و افزایش سطح آب دریاها، اصلی ترین تهدیداتی هستند که اکوسیستم های ساحلی و دریایی در مثلث مرجانی را در معرض تهدید جدی قرار داده اند.

سفید شدن تپه های مرجانی، نابودی صخره های مرجانی در اثر توسعه ساحلی، صید بی رویه و شیوه های غیراصولی ماهیگیری در منطقه، از دیگر خطراتی هستند که منابع منحصربفرد این منطقه را تهدید می کنند. نابودی منابع مثلث مرجانی منجر به آسیب جدی به صنعت ماهیگیری و گردشگری، کمبود موادغذایی، بیکاری گسترده، افزایش فقر در منطقه، و مهاجرت به مناطق دیگر می شود.

(مثلث مرجانی – تصویر: CNN)

باید این نکته را مدنظر قرار داد که تپه های مرجانی تنها به عنوان یک عنصر زیبا در طبیعت کاربرد ندارند، بلکه نقش بسیار مهمی در برقراری تعادل اکوسیستم دریایی ایفا می کنند. صخره های مرجانی از عوامل تأثیرگذار در اکوسیستم دریایی محسوب شده و به رشد جلبک ها، تولید مواد مغذی و ذخایر انرژی گسترده برای ماهی ها کمک می کنند.

همچنین تپه های مرجانی، پناهگاه بسیاری از جانوران دریایی محسوب می شوند. به عنوان مثال، مرجان های آکروپورا نقش مهم و اساسی در حفاظت از ماهیان ساکن در مناطق کم عمق دریاها و حفاظت از آنها در برابر نور خورشید برعهده دارند.

یکی دیگر از کاربردهای تپه های مرجانی، وظیفه ای است که به عنوان ضربه گیر و حائل طبیعی سواحل در برابر امواج و طوفان های دریایی برعهده دارند.

راهکار نجات

اقداماتی از جمله پایبندی به تعهدات رهبران جهان در حوزه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، سرمایه گذاری های بین المللی برای حمایت از طرح های زیست محیطی در منطقه مثلث مرجانی، مدیریت صحیح صید و ماهیگیری، می تواند امیدها به نجات این منطقه را افزایش دهد.

از جمله اقدامات اخیر در این حوزه، تعهد دولت اندونزی مبنی بر اختصاص یک میلیارد دلار در سال با هدف کاهش میزان زباله های پلاستیکی و دیگر منابع آلوده‌کننده آب‌ها در منطقه است.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: theislandsun / smithsonianmag

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا