ساخت واکسن زیکا توسط پژوهشگر ایرانی

بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهشی به سرپرستی دکتر فرشاد گیراخو، دانشمند ایرانی مرکز پژوهشی GeoVax, Inc که در نشست سالانه ASM Microbe سال 2017 میلادی ارائه شد، نوعی واکسن جدید معرفی شده است که در آزمایش های اولیه انجام شده روی موش ها موفق به ایجاد حفاظت 100 درصدی در برابر ابتلا به بیماری زیکا شده است. این واکسن؛ نخستین نمونه واکسنی محسوب می شود که بر پایه پروتئین ویروس NS1 ساخته شده و نخستین نمونه ای است که در آن دوز کامل محافظتی در برابر زیکا با موفقیت اجرا شده است. این واکسن با موفقیت روی سیستم ایمنی موش های آزمایشگاهی، آزمایش شده و نتایج مطلوبی از آن به دست آمده است.  

شرح کامل این پژوهش توسط دکتر فرشاد گیراخو در روز چهارم ژوئن برابر با 14 خرداد ماه خورشیدی در نشست رسمی جامعه میکروبیولوژی آمریکا که در نیو اورلئان برگذار شد، ارائه شده است.

گفتنی است رشد سریع ویروس زیکا در گوشه و کنار جهان، تاثیر مخرب آن بر رشد مغزی جنین انسان و عدم وجود درمان و روش پیشگیری مناسب و قطعی، همگی حاکی از اهمیت  تهیه و ساخت واکسنی با قابلیت های فوق بر علیه این بیماری بود. در این مسیر و با توجه به انتقال این بیماری از طریق پشه ها، کنترل جمعیت این حشرات و جلوگیری از گزش انسان ها توسط این جانور، نخستین مرحله از مبارزه با زیکا محسوب می شود.

گفتنی است در ساخت این واکسن از روش بردار ویروسی بسیار امن و قدرتمند (Modified Vaccinia Ankara, MVA)  استفاده شده است که انتی ژن های واکسن را در سلول های گیرنده؛ وارد و فعال می کند. پیش از این از روش فوق برای تهیه واکسن های ابولا و تیدز نیز استفاده شده بود.

در این مطالعات و آزمایش های انجام شده در آن، دوز کشنده ای از ویروس زیکا به طور مستقیم به مغز موش های آزمایشگاهی تزریق شد. دکتر گیراخو در این رابطه می گوید:« یک دوز از واکسن جدید GeoVax's NS1 می تواند مصونیت کامل و 100 درصدی در حیوانات به وجود آورد. در حالی که 80 تا 90 درصد حیواناتی که از این واکسن استفاده نکرده بودند، در طول مطالعات از بین رفتند.»

این واکسن؛ نخستین نمونه واکسنی محسوب می شود که بر پایه پروتئین ویروس NS1 ساخته شده و نخستین نمونه ای است که در آن دوز کامل محافظتی در برابر زیکا با موفقیت اجرا شده است. این واکسن با موفقیت روی سیستم ایمنی موش های آزمایشگاهی، آزمایش شده و نتایج مطلوبی از آن به دست آمده است.   

از آنجائی که آنتی ژن NS1 روی سطح ویروس زیکا وجود ندارد، از آن به عنوان ایمونوژن هدف برای ساخت واکسن و جلوگیری از خطر بالقوه افزایش بیماری استفاده شد. این واکسن همچنین می تواند انتقال ویروس از طریق پشه ها را نیز از بین برده و به این ترتیب خطر گسترش بیماری کاهش پیدا می کند.

های دکتر فرشاد گیراخو با تاکید بر کاربردی بودن این واکسن اعلام کرد این واکسن پتانسیل کاهش رشد و انتقال ویروس زیکا را داشته و می توان با استفاده از آن در مناطقی که این ویروس در آن مشاهده می شود؛ از گسترش و انتقال بیماری جلوگیری کرد.

 

 

منبع: sciencedaily

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا