با فناوری داخلی، مترو را سریع‌تر و ارزان‌تر می‌سازیم

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شیراز تأکید کرد که با تولید داخلی ۸۰ تا ۹۰ درصد قطعات قطار و ابداع طراحی ایستگاه‌های مترو بدون ستون، هم‌زمان شاهد کاهش چشمگیر هزینه‌ها و افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها در شیراز خواهیم بود.

به گزارش سینا پرس، علی کلانتری امروز، ۲۴ آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به بومی‌سازی و تولید داخلی تجهیزات قطار، اظهار کرد: امروز در کشور توانایی تولید بیش از 80 تا 90 درصد قطعات قطار از جمله سیستم‌های ترمز، تأمین برق، تجهیزات الکتریکی و سایر اجزای اصلی در داخل کشور فراهم شده است.

وی افزود: تحریم‌ها باعث شد تا بیشتر به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم و اکنون این توانمندی در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور به اثبات رسیده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شیراز ادامه داد: پروژه ساخت 10 رام قطار با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مشارکت بخش داخلی شروع شده است. این قطارها نه تنها هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهند، بلکه به دلیل استفاده از ظرفیت‌های بومی، 20 درصد ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی هستند.

وی در ادامه به طراحی‌های نوآورانه در پروژه‌های مترو اشاره کرد و گفت: در خط 2 مترو شیراز، برای اولین بار ایستگاه‌هایی طراحی شده‌اند که نیازی به ستون در وسط ندارند. این طراحی با استفاده از سقف‌های قوسی انجام می‌شود و این امر علاوه بر کاهش هزینه‌ها، سرعت اجرای پروژه‌ها و کیفیت معماری را نیز افزایش می‌دهد.

کلانتری تاکید کرد: امروز مترو شیراز به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین مجموعه‌های حمل‌ونقل ریلی در کشور شناخته می‌شود و دیگر شهرها از تجربیات شیراز در این حوزه بهره می‌برند. این نشان‌دهنده بلوغ فنی کشور در عرصه حمل‌ونقل زیرزمینی است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز همچنین در خصوص تأمین مالی پروژه‌ها، تصریح کرد: اجرای همزمان چهار خط مترو در شیراز نیازمند دقت بالایی در مدیریت منابع است. اگر منابع مالی به‌موقع تأمین شوند، تمام پروژه‌ها مطابق با سند جامع حمل‌ونقل شهری پیش خواهند رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا