دانشگاه علم و فرهنگ در مسیر پژوهش اثربخش؛
پیوند علم، فناوری و نیازهای جامعه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهش را موتور محرک اصلی توسعه دانشگاهها دانست و گفت:آینده پژوهش تنها در تولید مقاله خلاصه نمیشود، بلکه در اثرگذاری اجتماعی، صنعتی و فناورانه معنا پیدا میکند.
به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر علی سعداله، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ با تأکید بر نقش راهبردی پژوهش در آینده دانشگاهها گفت: پژوهش در این دانشگاه تنها یک فعالیت مکمل نیست، بلکه زیربنای توسعه پایدار، نوآوری علمی و پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه است؛ رویکردی که با حرکت از پژوهش مقالهمحور به پژوهش مسئلهمحور و فناورانه دنبال میشود.
وی افزود: پژوهش قلب تپنده توسعه علمی و ستون فقرات آینده دانشگاههاست و دانشگاه علم و فرهنگ نیز با تأکید بر همین باور، مسیر خود را بر بنیانی پژوهشمحور و آیندهنگر استوار ساخته است. آنچه امروز در فضای علمی این دانشگاه مشاهده میشود، نتیجه سالها برنامهریزی هدفمند، تلاش جمعی و نگاه کلان به نقش پژوهش و فناوری در پیشرفت جامعه است.
وی با اشاره به اهمیت روزافزون پژوهش و فناوری در ارتقای جایگاه علمی کشور در پاسخ به خبرنگار سیناپرس به مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد : در دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهش تنها یک فعالیت دانشگاهی و یا یک فعالیت مکمل نیست؛ بلکه زیربنای آینده دانشگاه، رکن اساسی توسعه پایدار و رویکردی استراتژیک برای توانمندسازی دانشگاه در عرصههای ملی و بینالمللی در جامعه امروز است.
به گفته وی، سیاستگذاریهای پژوهشی در سالهای اخیر بر محور تولید دانش مسئلهمحور، ترویج نوآوری، گسترش همکاریهای علمی، و توسعه نیروی انسانی پژوهشگر شکل گرفته است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ در تشریح رویکرد پژوهشی دانشگاه، خاطرنشان کرد: این دانشگاه در سالهای اخیر مسیر پژوهش را از یک حرکت صرفا مقالهمحور به یک رویکرد مسئلهمحور، اثربخش و فناورانه تبدیل کرده است؛ رویکردی که در آن پژوهش باید منجر به خلق دانش جدید، تربیت نیروی انسانی توانمند و ارائه راهکارهای کاربردی برای چالشهای واقعی کشور شود.
حرکت دانشگاه بهسوی پژوهش اثربخش و آیندهساز
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: درک ما از پژوهش در دانشگاه مبتنی بر خلق ارزش است؛ ارزشی که هم در جامعه علمی دیده شود و هم در صنعت، جامعه و زندگی مردم. به همین دلیل، توسعه زیرساختهای پژوهشی، حمایت از پژوهشگران جوان، تقویت آزمایشگاهها و ایجاد مسیرهای تجاریسازی فناوری از برنامههای کلیدی ما بوده است.
وی افزود: پژوهش در دانشگاه علم و فرهنگ تلفیقی از علم، خلاقیت و مسئولیت اجتماعی است. دانشگاه با هدایت و حمایت از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران جوان، مسیر تولید علم را با نگاه نوآورانه دنبال کرده و خروجی آن در قالب انتشارات علمی معتبر، مشارکت در پروژههای ملی و بینالمللی و حضور پژوهشگران در جمع پراستنادترینها قابل مشاهده است.
به گفته وی، دانشگاه در سالهای اخیر با تعریف پروژههای مشترک با دستگاههای اجرایی، صنایع و سازمانهای ملی، تلاش کرده است فاصله میان دانشگاه، صنعت و جامعه را کاهش دهد و پژوهش را به عرصه حل مسائل واقعی وارد کند.
توجه به پژوهشگران و روایت مسیر علمی آنان
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه خاطرنشان کرد: روایت پژوهشگران ما روایت تلاش، پشتکار و امید است. پژوهش یک مسیر کوتاه نیست؛ مسیری است که با سؤال آغاز میشود، با جستوجو ادامه مییابد و با خلق پاسخ یا راهحل تکمیل میشود. دانشگاه علم و فرهنگ افتخار دارد که میزبان پژوهشگرانی پرتلاش است که سهم مهمی در توسعه مرزهای دانش ایفا میکنند.
علی سعداله تأکید کرد : در کنار تولید علم، تربیت نسل آینده پژوهشگران از مهمترین اولویتهای مااست. اگر امروز در مسیر پژوهش سرمایهگذاری نکنیم، فردایی برای علم و فناوری وجود ندارد. تربیت دانشجویانی که بتوانند پرسشگر، تحلیلگر و خلاق باشند، یکی از اهداف کلیدی دانشگاه است. ترویج اخلاق پژوهش، گسترش مهارتهای تحقیقاتی و ایجاد محیطی پویا برای یادگیری علمی، پایههای این فرهنگ را تشکیل میدهد.
پژوهش؛ موتور پیشران تحول دانشگاه
این پژوهشگر برجسته با تاکید بر جایگاه پژوهش در آینده دانشگاه گفت: پژوهش موتور پیشران تحول دانشگاه است. آیندهای که میخواهیم بسازیم بر پایه علم، نوآوری و پژوهش مسئولانه شکل خواهد گرفت. دانشگاه علم و فرهنگ با اتکا به سرمایه انسانی خود، در این مسیر با قدرت حرکت میکند و امیدواریم دستاوردهای این مسیر، سهمی واقعی در رشد علمی و توسعه کشور داشته باشد.
تحلیل وضعیت پژوهش در دانشگاه علم و فرهنگ؛ از روند رشد علمی تا نقش مراکز تحقیقاتی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ در ارزیابی تازهای از وضعیت پژوهش در دانشگاه، ضمن اشاره به روند روبهرشد فعالیتهای علمی، بر اهمیت نقش مراکز تحقیقاتی در تقویت زیربنای پژوهش تأکید کرد.
وی افزود: پژوهش، موتور محرک اصلی توسعه دانشگاه است و مسیر آینده ما بر پایه سرمایهگذاری هوشمندانه در تحقیق و نوآوری شکل میگیرد.
سعداله در ادامه افزود: طی سالهای اخیر دانشگاه علم و فرهنگ توانسته است در شاخصهای کلیدی پژوهش از جمله انتشارات متون علمی معتبر، طرحهای پژوهشی رقابتی، همکاریهای علمی و فعالیتهای فناورانه پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.
وی یادآورشد:همچنین روند تحلیل شاخصها نشان میدهد که حرکت دانشگاه علم و فرهنگ از پژوهش فردمحور به پژوهش سازمانیافته و بینرشتهای سرعت گرفته است. امروز بسیاری از طرحها به مرحله کاربردی رسیده و با نیازهای جامعه ارتباط مستقیم دارند.
تقویت ارتباط با مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاهها؛ شتابدهنده توسعه پژوهش و فناوری
عضوهیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به نقش راهبردی مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاهها در همکاری با دانشگاه گفت: مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاهها بهعنوان هستههای تخصصی تولید دانش و فناوری عمل میکنند. ارتباط دانشگاه در قالب تفاهمنامهها و قراردادهای پژوهشی با این مراکز و پژوهشگاهها، علاوه بر جذب پروژههای ملی و همکاری با صنعت و جامعه، نقش مهمی در تربیت پژوهشگران جوان، ارائه خدمات آزمایشگاهی پیشرفته، و توسعه پژوهشهای نوآورانه ایفا میکند.
وی افزود: توسعه زیرساختهای پژوهشی، تجهیز آزمایشگاهها و راهاندازی گروههای تحقیقاتی تخصصی، مسیر دانشگاه را برای حضور فعالتر در پروژههای ملی و بینالمللی هموار کرده است.
پیوند پژوهش با نیازهای جامعه
معاون پژوهش و فناوری تأکید کرد: آینده پژوهش تنها در تولید مقاله خلاصه نمیشود، بلکه در اثرگذاری اجتماعی، صنعتی و فناورانه معنا پیدا میکند.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین جهتگیریهای ما در سالهای اخیر، حرکت از پژوهشهای صرفا نظری به سمت پژوهشهای کاربردی و تقاضامحور بوده است. تلاش کردهایم تا با صنایع، سازمانها و نهادهای ملی ارتباط نظاممند برقرار کنیم تا خروجی پژوهشها در عمل مورد استفاده قرار گیرد.
چشمانداز آینده
معاون پژوهش و فناوری در پایان با ترسیم چشمانداز پژوهشی دانشگاه گفت: دانشگاه علم و فرهنگ در آستانه یک دوره جدید از بالندگی علمی قرار دارد. با تکیه بر ظرفیت اعضای هیئت علمی، مراکز تحقیقاتی پویا و دانشجویان مستعد، امیدواریم مسیر پژوهش و فناوری در دانشگاه علم و فرهنگ در سالهای پیش رو بیش از پیش اثرگذار، بینالمللی و مبتنی بر نوآوری باشد.
وی افزود: استمرار رشد پژوهشی تنها با پشتیبانی سازمانیافته، سیاستگذاری دقیق، همکاریهای علمی گسترده و فرهنگسازی پژوهشمحور امکانپذیر است.
وی در پایان تاکیدکرد: دانشگاه با تمرکز بر محورهایی همچون توسعه پژوهشهای بینالمللی، تقویت پژوهشهای میانرشتهای، حمایت از نوآوری و مالکیت فکری، گسترش تعامل با صنعت و جامعه و افزایش نقش پژوهش در تصمیمسازیهای ملی بهسوی دانشگاهی پیش میرود که پژوهش در آن هویت، نقش و مسئولیت اصلی را بر عهده دارد.
خبرنگار: مهگل غفاری





