گشایش ترانزیت اینترنت ایران، ارمنستان و عراق

پس از برجام، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهایی هستیم که از میان آنها می‌توان به ترانزیت اینترنت و داده اشاره کرد. این ترانزیت‌ها سال گذشته از طرف وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت پیگیری شد و در کنفرانس بین‌المللی ایران کانکت به‌طور ویژه‌ای بررسی شد. برقراری ترانزیت ایران، ارمنستان و عراق جدیدترین اخبار در این حوزه است.

 

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی نشست اقتصادی سن‌پترزبورگ با واچه گابریلیان، معاون نخست وزیر ارمنستان دیدار کرد. او در این‌باره می‌گوید: «در زمینه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصت‌های خوبی برای گسترش روابط و مناسبات میان ایران و ارمنستان وجود دارد و ما به تمام توافق‌های انجام شده در این زمینه متعهد هستیم.»

واعظی در زمینه‌ی ترانزیت اینترنت میان سه کشور ایران، ارمنستان و عراق گفت: «آماده گشایش ترانزیت اینترنت ایران، عراق و ارمنستان با حضور وزیران مسئول هر سه کشور هستیم.»

 

در همین راستا، واچه گابریلیان، نخست وزیر ارمنستان هم در مورد همکاری ایران، ارمنستان و عراق در زمینه‌ی انتقال اینترنت و داده گفت: «در چارچوب گسترش همکاری‌های‌مان با ایران، قانون دریافت نکردن مالیات مضاعف از ترانزیت ایران، ارمنستان و عراق را تصویب کردیم.»

ترانزیت اینترنتی به سیستمی گفته می‌شود که به ترافیک اینترنتی اجازه می‌دهد از درون یک شبکه کامپیوتری عبور کند. به طور کلی ترانزیت ارتباطات مخابراتی یا ترانزیت ارتباط ترافیک دیتا مخابراتی به ارتباط دادن دیتای مخابراتی از یک سوی یک مکان به سوی دیگر، و ترابری این دیتاها و انتقال‌آنها گفته‌می‌شود. این حمل و نقل اطلاعات و داده می‌تواند برای کشوری که به عنوان کشور واسطه حجمی از پهنای باندش را به عبور ترافیک کشور و یا منطقه دیگری اختصاص می‌دهد، درآمد داشته باشد. به این ترتیب قرار گیری در مسیر عبور ترافیک مخابراتی یکی از راه‌های کسب درآمد از راه نقل وانتقال اطلاعات است.

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا