انسان و قدرت های ژنتیکی

بیش از 99 درصد از ساختار ژنتیکی هر انسانی دقیقا مشابه ساختار ژنتیکی سایر انسان های کره زمین است. این ژن ها تعیین کننده رنگ پوست،جنسیت، رنگ مو و تمامی ویژگی ها و حتی بیماری های ژنتیکی هر فردی است. در این میان موضوع 1 درصد تفاوت های ژنتیکی بین افراد، بسیار مهم و جالب توجه است. تفاوت های منحصر به فرد ژنتیکی به برخی افراد توانائی ها و ویژگی های منحصر به فردی می بخشد. در این یادداشت به معرفی تغییرات و قابلیت های خاصی که انسان ها می توانند از طریق ژنتیک به دست آورند اشاره می شود:

ACTN3 ژنی برای قهرمانی در مسابقات دو سرعت

همه انسان ها دارای ژنی هستند که ACTN3 نام دارد اما نوعی ویژه از این ژن می تواند به بدن انسان نوعی پروتئین خاص برساند که alpha-actinin-3 نام دارد. این پروتئین قادر به کنترل انقباضات سریع فیبرهای ماهیچه ای است که نقش اصلی را سرعت عملکرد و انعطاف پذیری ماهیچه ها داشته و در دو سرعت و وزنه برداری کاربرد زیادی دارند.

hDEC2، ژنی برای افزایش کیفیت خواب

تصور کنید بدن شما کاملا خسته بوده و با تنها 4 ساعت خواب شبانه؛ کاملا سرحال شده و قادر به از سرگیری فعالیت های عادی شود. برخی از افراد به طور طبیعی قادر به انجام این کار هستند. این افراد با عنوان افراد کم خواب شناخته شده و پژوهشگران به تازگی دلیل بروز این موضوع را کشف کرده اند. بر این اساس بیشتر افراد کم خواب دارای نوعی جهش ژنتیکی خاص در ژن hDEC2 خود هستند که به آن ها توانائی تجدید قوا در ساعاتی کوتاه و خوابی کم می دهد.

ژن TAS2R38 و افزایش قدرت چشائی

در حدود یک چهارم مردم جهان دارای قدرت چشائی به مراتب قوی تری از دیگران هستند. این افراد دارای عادات غذائی خاصی بوده و برای مثال از شکر  و شیر زیادتری در قهوه خود استفاده کرده یا از غذاهای چرب کاملا پرهیز می کنند.  به اعتقاد دانشمندان نوع برنامه ریزی ژنتیکی این افراد و ژن ویژه‌ TAS2R38 در افزایش قدرت چشائی آن ها دخیل است.

LRP5 ژن عامل استحکام و قدرت استخوان ها

پژوهش های دانشمندان نشان دهنده تاثیر مستقیم ژن LRP5 در میزان تراکم مواد معدنی استخوان ها و استحکام آن ها است. این ژن نقش مستقیمی در پوکی استخوان و ضعف استخوان در جوانی داشته و همچنین جهش های ژنتیکی این ژن خاص می تواند منجر به پدیدار شدن تاثیرات مثبت و افزایش قدرت و تراکم استخوان بدن انسان شود. این تراکم زیاد می تواند استخوان هایی غیر قابل شکستن ایجاد کند.

افراد مقاوم در برابر مالاریا

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد برخی افراد دارای سلول های داسی شکل ویژه ای به همراه یک ژن داسی شکل و یک ژن هموگلوبین عادی هستند که به این دلیل نسبت سایر افراد در برابر ابتلا به مالاریا دارای مصونیت بیشتری بوده و احتمال ابتلای آن ها بسیار کمتر است.

ژن CETP و کاهش کلسترول خون

قطعا مسایل خارجی از قبیل نوع تغذیه می تواند در میزان کلسترول خون افراد تاثیر گذار باشد اما در این میان ژنتیک نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کند. نوعی جهش ژنتیکی در بدن انسان مسئول ایجاد پروتئین موسوم به cholesteryl ester transfer protein (CETP) است که کمبود آن منجر به افزایش کلسترول خوب شده و در مجموع سطح کلسترول بد را کاهش می دهد.

BDNF و SLC6A4 ، ژن های ویژه عاشقان چای و قهوه

حداقل 6 ژن ویژه در بدن انسان وجود دارد که در نحوه عملکر کافئین موثر هستند. برخی متغیر های وابسته به ژن های BDNF و SLC6A4 سبب افزایش علاقه به خوردن نوشیدنی های کافئین دار شده و نوع واکنش بدن نسبت به کافئین را شکل می دهند. این مساله به خوبی نشان می دهد چرا برخی افراد بعد از خوردن یک فنجان قهوه دچار بیخوابی شده و برخی دیگر به راحتی به خواب فرو می روند.

ژن ALDH2*2 عمل خجالت و گلگون شدن چهره

حتما برخی افراد را دیده اید که به سرعت نسبت به خوردن برخی مواد یا قرار گرفتن در شرایطی ویژه صورتشان گلگون و سرخ رنگ می شود. این موضوع به دلیل وجود نوعی آنزیم ویژه در کبد است که ALDH2 نام داشته و موجب افزایش جریان خون و در نهایت سرخ شدن چهره می شود. البته پژوهشگران در مورد این افراد توصیه می کنند که از برنامه غذائی خاصی پیروی کرده و سراغ برخی نوشیدنی ها نروند زیرا خطر سرطان مری در این افراد بیش از سایرین است.