فناوری و نوآوری عامل اصلی توسعه پایدار گردشگری کشور است

معاون توسعه و فناوری بنیاد تعاون بسیج کشور و دبیر شورای سیاست گذاری سلسله رویدادهای ملی «تا ثریا» به نقش فناوری و نوآوری در تحول صنعت گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: گردشگری باید از مدل سنتی خود عبور کرده و بهسمت گردشگری دیجیتال و مبتنی بر دادهها حرکت کند.
به گزارش خبرگزاری سینا، پیام نائینی امروز، 25 آبان ماه در نشست خبری رویداد ملی «تاثریا» با محوریت گردشگری که در شیراز برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد نه یک همایش است و نه اجلاس؛ یک حرکت علمی در عرصه اقتصادی است که هدف آن ایجاد زنجیرهای از ظرفیتهای کشور از وزارتخانهها و نهادهای حاکمیتی تا پارکهای علم و فناوری، دانشگاهها، مراکز رشد و صندوقهای پژوهش و فناوری است.
وی با تأکید بر اینکه اقتصاد دانشبنیان راه نجات کشور از اقتصاد نفتی خواهد بود، افزود: این حرکت هیچ وابستگی سیاسی ندارد و با تمام بخشها —از بخش دفاعی و علمی تا بخش خصوصی و استارتآپی—در یک شبکه واحد بههم پیوند بخورند. سند ملی تا ثریا مأموریت دارد این ظرفیتها را در راستای همافزایی ملی هماهنگ کند و تنها بهطور متمرکز بر اقتصاد دانشبنیان حرکت کند، نه بیشتر و نه کمتر.
وی در توضیح بیشتر ماهیت سند ملی تا ثریا گفت: هدف این سند ترویج و تثبیت زیستبوم دانشبنیان در کشور است. اگر قرار است ایران به توسعه و استقلال اقتصادی برسد، باید این حرکت و مطالبه از دل جامعه علمی و کارآفرین بیرون بیاید. تا زمانی که نخبگان ما برای رشد و پیشرفت به خارج نگاه میکنند، ما همگی مسئول هستیم. امروز در جامعهای هستیم که نخبگانش را در فضای مجازی ملاقات میکنیم و میگوییم کاش چنین ظرفیتی داشتیم، در حالی که باید خودمان این ظرفیت را در داخل کشور بسازیم.
نائینی در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد: رویدادهای «تا ثریا» قصد دارند نخبگان را در داخل کشور حفظ کنند و با اتصال ظرفیتها، توسعه را بهصورت درونزا ایجاد کنند. از مجلس تا دانشگاه، از نیروهای مسلح تا معاونت علمی ریاست جمهوری، از صندوق شکوفایی تا مراکز رشد و شتابدهندهها، همه باید در این زنجیره واحد گنجانده شوند.
نائینی با اشاره به اینکه سند ملی «تا ثریا» امسال سه محور اصلی شامل کشاورزی، صنعتی و گردشگری هوشمند دارد، هدف از اجرای این محورها را ایجاد تجربهای زیستبومی در سطح ملی برای توسعه دانشبنیان دانست و تأکید کرد که قصد دارند شبکهای میان تمام نهادها و قوا ایجاد کنند تا اشتغال مبتنی بر علم و فناوری محقق شود؛ رویداد «تا ثریا» نیز با همین رویکرد تلاش میکند فاصله میان شعار و عمل را کاهش دهد و اقتصاد دانشبنیان را در مسیر اجرایی تثبیت کند.
در پایان، نائینی خطاب به مسئولان و مدیران کشور تأکید کرد: سند ملی «تا ثریا» یک مطالبه عمومی است که فراتر از دولتهاست و در دایره مسئولیت اجتماعی هر ایرانی قرار دارد؛ باید تلاش کنیم اقتدار نرم ایران را از درون اقتصاد دانشبنیان بازسازی کنیم.
میزبانی شیراز از رویداد «تا ثریا» با محوریت گردشگری ارزشگذار
دبیر اجرایی رویداد تا ثریا با محوریت گردشگری و نماینده هلدینگ پیشگامان توسعه فرایند دانش در استان فارس نیز در این نشست اعلام کرد: بیستوپنجمین دوره از سلسله رویدادهای ملی «تا ثریا» با شعار محوری «گردشگری ارزشگذار»، روز پنجشنبه به میزبانی شهر شیراز آغاز به کار خواهد کرد.
مجید میکائیلی با اشاره به اهمیت تحول در صنعت گردشگری کشور، این رویداد را آغاز یک حرکت ملی و فرصتی برای بازتعریف چشمانداز آینده گردشگری ایران دانست.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از ظرفیتهای گردشگری بهعنوان یکی از پیشرانهای اقتصادی و فرهنگی کشور، گفت: رهبر معظم انقلاب، گردشگری را ابزاری برای نمایش قدرت نرم ایران معرفی کردهاند و این امر مسئولیت ما در استان فارس را بیشتر میکند.
میکاییلی همچنین با یادآوری سخنان استاندار فارس درباره اهمیت گردشگری در اقتصاد استان افزود: استاندار فارس، گردشگری را نه یک بخش اقتصادی، بلکه یک محور تحولآفرین و یکی از ستونهای توسعه پایدار در استان معرفی کردهاند.
وی با تشریح جایگاه استان فارس در سند آمایش سرزمین گفت: هیچ استانی در کشور مانند فارس، تنوع ترکیبی فرهنگ، تاریخ، سلامت، طبیعت، مذهب و فناوری را به صورت همزمان ندارد و این استان میتواند به هاب ملی گردشگری ایران تبدیل شود.
میکائیلی با تأکید بر ضرورت گذار صنعت گردشگری از مدل سنتی به «گردشگری ارزشگذار»، تصریح کرد: گردشگری ارزشگذار یعنی تبدیل فرهنگ به سرمایه، تبدیل میراث به ثروت، تبدیل فناوری به زیرساخت و تبدیل دانش به بهرهوری. آینده گردشگری در دنیا بدون فناوری دیگر معنا ندارد.
وی افزود: گردشگری آینده، گردشگری دیجیتال، تجربهمحور، مبتنی بر داده و ویژه نسل Z است؛ نسلی که ارزشمحور و تکنولوژیمحور است. اگر خود را با این آینده هماهنگ نکنیم، فرصتهای بزرگی را از دست خواهیم داد.
میکاییلی با تشریح نقش فناوری در تحول صنعت گردشگری گفت: تحلیل داده سفر، هوش مصنوعی، مدیریت هوشمند مقصد، پلتفرمهای رزرو، گردشگری مجازی، روایت دیجیتال، تجربهسازی و مدلهای نوین کسبوکار؛ همه اینها نشان میدهد که هستههای فناور و شرکتهای دانشبنیان، ستون اصلی گردشگری فردا هستند.
وی فارس را دارای ظرفیت بینظیر در پیوند «فناوری و گردشگری» دانست و بیان کرد: وجود دانشگاههای مادر، پارک علم و فناوری و شرکتهای نوآور باعث شده که فارس آماده جهش در گردشگری دانشمحور باشد.
به گفته میکاییلی، رویداد تأثریا بستری برای گردهمایی سرمایهگذاران، فناوران، اساتید دانشگاه، دستگاههای اجرایی، اتاقهای بازرگانی، تشکلهای گردشگری است و بهعنوان مدلی جدید برای همافزایی در حوزه سیاستگذاری، توسعه و نوآوری گردشگری عمل خواهد کرد.
وی تأکید کرد: این رویداد تنها یک نمایشگاه یا همایش نیست؛ یک پیام راهبردی است. پیامی برای آغاز همکاریهای بزرگ، تبدیل فناوری به ارزش افزوده، و حرکت به سوی آیندهای که گردشگری یکی از ارکان اصلی اقتصاد ایران باشد.
میکاییلی در پایان از رسانهها، مدیران دستگاههای اجرایی و دانشگاهها برای همراهی در معرفی و پوشش این رویداد ملی قدردانی کرد و گفت:
انشاءالله با همت جمعی و نگاه آیندهمحور، فصل تازهای در گردشگری ارزشگذار ایران رقم خواهیم زد.
نقشه راه گردشگری فارس: از سلامت تا اقامتگاههای هوشمند
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این نشست با اشاره به پیشینه درخشان استان فارس در جذب گردشگر، انتخاب این استان را برای میزبانی رویداد «تا ثریا» انتخابی هوشمندانه و شایسته خواند و گفت: فارس با دارا بودن ظرفیتهای کمنظیر طبیعی، تاریخی و مذهبی، همواره یکی از قطبهای اصلی گردشگری ایران بوده است.
حیدر زاهدیان نژاد، موقعیت جغرافیایی و برخورداری از زیرساختهای قوی پزشکی را از مزایای رقابتی استان عنوان کرد و افزود: نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیجفارس، فارس را به یکی از مقاصد برتر گردشگری درمانی در کشور تبدیل کرده است.
زاهدیاننژاد با تأکید بر لزوم بهکارگیری فناوری در بخش اقامتگاهها هشدار داد: اقامتگاههای بومگردی سنتی، اگر به سمت هوشمندسازی و مدیریت نوین حرکت نکنند، آیندهای نخواهند داشت.
وی بر لزوم ارتقای ۲۳۵ اقامتگاه ثبتشده استان برای تبدیل شدن به کسبوکارهایی پایدار تأکید کرد.
No tags for this post.





