ایجاد فرصتی برابر برای سرمایهگذاران در حوزه پویانمایی

مدیرعامل بنیاد ملی پویا نمایی گفت: بسیاری از سرمایهگذاران هنوز با اکوسیستم صنعت انیمیشنسازی آشنایی ندارند. همچنین ریسک سرمایهگذاری در حوزه صنایع خلاق بالاست به همین دلیل تلاش کردهایم تا رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه را به فرصتی برای فعالان این حوزه تبدیل کنیم.
به گزارش بیتا اکبری؛ خبرنگار سیناپرس: رویداد سرمایه گذاری پویانمایی کوتاه به همت پارک علم و فناوری کاشان در سه بخش انیمیشنهای نمونه سازی(MVp)، انیمیشنهای کوتاه هنری تجربی و انیمیشنهای کوتاه کاربردی رسانهای 23 تا 25 آذر برگزار میشود.
صنعت انیمیشن نیز مانند صنایع دیگر در ایران با چالشهایی زیادی مواجه است. علاوه بر این ریسک سرمایهگذاری در این صنعت نیز بسیار زیاد است. ناصر جاهدنیا، مدیرعامل بنیاد ملی پویا نمایی و عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازیها با اشاره به چالشهای سرمایهگذاری در حوزه صنایع خلاق بهویژه پویانمایی به سیناپرس گفت: یکی از دغدغههای مهم در این حوزه، مساله سرمایهگذاری است. تاکنون سرمایهگذاریها عمدتا از سوی بخش حاکمیتی انجام شده و همچنان نیز بخش عمدهای از حمایتها از همین مسیر تامین میشود، اما نکته مهم این است که در گذشته، پروژهها بیشتر بر اساس ارتباطات و سطح دسترسی افراد تعریف و در قالب سفارش، به استودیوها واگذار میشد.
وی افزود: در رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه، بخشی را برای ایجاد فرصت برابر برای تمامی تولیدکنندگان سراسر کشور ایجاد کردهایم تا بتوانند از بخشی که مربوط به سرمایهگذاری حاکمیتی_دستگاههای دولتی_ است، بودجه بگیرند و طبق برنامههای بالادستی، بهویژه سند پنجساله هفتم توسعه (مبتنی بر تعهد نسبت به تولید انیمیشن) از ظرفیت های کشور استفاده کنند.
کاهش ریسک سرمایهگذاری در حوزه صنایع خلاق
وی اظهارکرد: بخش دوم برنامه ما، ورود بخش خصوصی به حوزه سرمایهگذاری در صنایع خلاق است. این بخش البته با چالشهایی روبهرو است؛ از جمله اینکه بسیاری از سرمایهگذاران هنوز با اکوسیستم این صنعت آشنایی کافی ندارند و از سوی دیگر، ریسک سرمایهگذاری در حوزه صنایع خلاق بالاست از اینرو از منظر بخش خصوصی، تلاش کردهایم تا رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه را به فرصتی برای این افراد تبدیل کنیم؛ سرمایهگذار بهجای اینکه تنها یک یا دو طرح را بررسی کند، در این رویداد با حجم زیادی از طرحها مواجه میشود و میتواند تصمیم دقیقتر و مطمئنتری بگیرد.
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی با اشاره به تنوع مدلهای سرمایهگذاری در این رویداد اظهار کرد: علاوه بر این در مدلهای سرمایهگذاری داخل این رویداد تنوع ایجاد کردهایم. این تنوع میتواند به آنها کمک کند تا سرمایهگذاری کم ریسکتری داشته باشند. از جمله اینکه در بخش نخست این رویداد، بخشی با عنوان نمونهسازی_که تولید انجام میشود_ گذاشتهایم. اکنون این بخش که در صنعت بسیار رایج است را الگوبرداری کردهایم که در دنیا MVP نام دارد؛ طبق این الگوبرداری پیش از تولید سنگین و بزرگ ابتدا یک نمونه اولیه ساخته و پس از آن آنالیز میشود. در نهایت پس از بازخورد مخاطبان، سرمایهگذاری صورت میگیرد.
وی افزود: این مدل در دنیا نیز رایج است؛ برای مثال در پلتفرمهای خارجی معمولا اپیزود نخست یک مجموعه بهصورت پایلوت یا اپیزود صفر تولید میشود تا واکنش مخاطب سنجیده شود. ما نیز همین مدل را در تولید سریالهای انیمیشنی، بهویژه برای وبسریها و پلتفرمهایی مانند یوتیوب، شبیهسازی کردهایم تا فضای بهتری برای جذب سرمایهگذار و کسب درآمد ایجاد شود؛ بازیسازان یک نمونه اولیه تولید کنند که قابلیت بازخورد داشته باشد تا سرمایهگذار بخش خصوصی و حتی دولتی بر اساس یک دید بازتر تصمیم بگیرد.
نقش پارک های علم و فناوری در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق
جاهدنیا خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته سرمایهگذاریهای متعددی، بهویژه از سوی بخش دولتی، در حوزه انیمیشن انجام شده است اما به دلیل محدود بودن طرحها و شناخت محدود تصمیمگیران، بسیاری از آنها به نتایج فرهنگی و اقتصادی مطلوبی نرسیدهاند از اینرو رویداد سرمایه گذاری پویانمایی کوتاه میتواند از منظر فرهنگی و اقتصادی، بستری فراهم کند تا سرمایهگذاران با دید بازتری تصمیمگیری کنند و نتیجه این سرمایهگذاریها، هم اثربخشی فرهنگی بیشتری داشته باشد و هم گردش مالی در صنعت افزایش یابد.
عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازیها در ادامه با اشاره به اهداف بخش دوم رویداد گفت: در بخش دوم، شناسایی ظرفیتها و استعدادهای جدید در سراسر کشور و توزیع عادلانه منابع از مهمترین اهداف ما برای برگزاری این رویداد محسوب میشود.
وی همچنین به نقش پارک علم و فناوری کاشان در برگزاری این رویداد ملی اشاره کرد و افزود: پارکهای علم و فناوری طی سالهای اخیر عملکرد خوبی در این زمینه داشتهاند و توانستهاند ظرفیتهای بومی مناطق مختلف را، بهویژه در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، شناسایی کنند، اما این شناساییها معمولا در حد پذیرش در مراکز رشد باقی میماند و بسیاری از این تیمها به مرحله تیمسازی و توسعه کسبوکار نمیرسیدند؛ افراد علاقمند در مرکز رشد پذیرش و مستقر میشدند اما فعالیتشان توسعه نمییافت. برخی نیز پس از خروج از مراکز رشد، بهدلیل نداشتن مدل توسعه، فعالیتشان ادامه پیدا نمیکرد.
وی تصریح کرد: این رویداد میتواند به پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد کمک کند تا شرکتها و هستههای فناور مستقر در آنها بتوانند وارد مسیر توسعه محصول و کسبوکار شوند. بنیاد ملی پویانمایی نیز با برگزاری رویدادهایی مانند سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه بهدنبال شناسایی و تقویت این هستههاست تا زنجیرهای کامل از شناسایی تا توسعه شکل گیرد و اهداف پارکها و بنیاد ملی پویانمایی بهطور همزمان محقق شود.




